Warszawa

Psychologia pozytywna wdrożona w świat edukacji.

Psychologia pozytywna wdrożona w świat edukacji.

Projekt „A ja chcę być...” opiera się na założeniach psychologii pozytywnej.
Psychologia pozytywna:  „koncentruje się na tym co sprawia, że życie jest warte życia. Badania i praktyka mają wyjaśniać tajemnicę ludzkiej siły i przyczyniać się do jej wzrostu.”(Seligman).


Celem projektu edukacyjnego „A ja chcę być...” jest uświadomienie dzieciom, że życie jest warte życia, że drzemie w nich siła, która wpływa na ich indywidualny wzrost.

 

Psychologia pozytywna, a „A ja chcę być...”

 

Za twórcę psychologii pozytywnej uznaje się Martina Seligmana, który w roku 1998 podczas swojego prezydenckiego przemówienia wezwał członków Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego do reorientacji psychologii, przypominając jednocześnie o społecznej misji psychologii jako nauki, która powinna przyczyniać się do poprawiania świata. Organizatorzy projektu „A ja chcę być...”, w 2011 zwołali grupę psychologów pozytywnych, którzy kierują się podobną ideą w celu poprawienia świata dzieci.


Dotychczas celem psychologii było podnoszenie jakość życia z –8 na 0, zaś psychologii pozytywnej wzrost jakości życia z 0 na +8. Celem zajęć prowadzonych w ramach „A ja chcę być...” jest inspirowanie dzieci do rozwoju, odkrywanie ich indywidualnych zasobów, pasji w drodze do samorealizacji już od najmłodszych lat.


Prace psychologów pozytywnych nastawiają się na odnajdywanie sposobów, które zapewniają dobre życie, w pełni wartościowe, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi między życiem osobistym, a zawodowym. Prace psychologów prowadzących „A ja chcę być...” nastawiają się natomiast na wspieranie dobrego życia dzieci, uczenie jak funkcjonować w oparciu o pozytywne, świadomie wybrane wartości przy zachowaniu równowagi między obowiązkami a osobistą sferą rozwoju.


Między innymi, założeniem psychologii pozytywnej, co za tym idzie projektu „A ja chcę być...” jest:


1. zachowanie pozytywnego zdrowia dzieci,  które zakłada rozwój:

 

• aspektów psychicznych-dbanie o stan umysłu. Analiza ankiet i wywiadów dzieci wykazała następujące tematy, którymi są zainteresowani:
• Współpraca w zespole
• Zaangażowanie, wytrwałość w działaniu
• Budowanie poczucia własnej wartości
• Wyznaczanie celów, koncentracja na działaniu
• Stres, zarządzanie czasem
• Efektywna komunikacja

• aspektów fizycznych-dbanie o sprawność ciała oraz edukacje poprzez sport, dzięki postawie sportowców. W tym wypadku analiza ankiet i wywiadów dzieci wykazała następujące dyscypliny, którymi są zainteresowani:
• Koszykówka, piłka nożna
• Sporty rowerowe
• Siatkówka, tenis ziemny
• Sztuki walki
• Gimnastyka artystyczna
• Joga
• Marsze, biegi

• zdrowia społecznego-uczestniczenie w życiu społecznym. Wyniki wykazały zainteresowanie dzieci:

• Pomocą społeczną
• Różnic międzykulturowymi
• Rozwojem ścieżki zawodowej ludzi różnych dziedzin osiągnięć

 

2. prowadzenie satysfakcjonującego życia dzieci, które osiągnąć można dzięki:

 

• maksymalizacji doznań zmysłowych i emocjonalnych - „smakowanie życia”,
• angażowaniu się w realizację celów pozaosobowych, wartościowe działania - „życie zaangażowane”,
• podejmowaniu działań spontanicznych na rzecz innych - wykorzystywanie sił i cnót - „życie pełne sensu”.

 

W Polsce PP stosują psycholodzy w praktyce klinicznej oraz psychiatrycznej. W biznesie, sporcie i na scenie również znajduje zastosowanie, w celu zwiększenia efektywności i satysfakcji z osiąganej pracy. Obecnie PP znajduje zastosowanie w edukacji poprzez realizację pierwszego w Polsce projektu, opartego na potrzebach i oczekiwaniach dzieci.

 

Więcej mogą Państwo przeczytać w literaturze. Polecamy:
• Blum, R. Psychologia pozytywna w praktyce. 6 cnót głównych i 24 siły dające szczęście.
• Seligman, M. Pozytywna psychologia i psychoterapia.
• Seligman, M. Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie.
• Seligman, M. Co możesz zmienić, a czego nie możesz.
• Joseph, S., Linley P.A. Psychologia pozytywna w praktyce
• Trzebińska E. Psychologia pozytywna.
• Czerw, A. Optymizm. Perspektywa psycholgiczna.
• Czapiński, J. Psychologia szczęścia.

 

Autor: Aleksandra Zienowicz, Psycholog

www.fundacjaedukacyjna.oditk.pl


 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć