Warszawa

Dwulatek u logopedy

Dwulatek u logopedy

Faktem jest, że dla większości logopedów, praca z dwulatkiem to nie lada wyzwanie. Jednak przy odpowiednim podejściu i wiedzy może stać się ona niesamowitą przygodą zarówno dla dziecka, jak i dla terapeuty. Logopeda wraz z rodzicami dziecka uczestniczy w odkrywaniu świata przez maleństwo, jest to bardzo ważny moment w życiu dziecka i jego opiekuna. Nasza pociecha zaczyna „nazywać świat”, dzięki czemu rzeczywistość nabiera nowego wymiaru.

 

„Logopedyczne igraszki” z dwulatkiem, to przede wszystkim zabawa nakierowana na rozwój mowy u dziecka. Bez względu na to, czy niemówiące dziecko trafia do logopedy w drugim, czy w trzecim roku życia, jego terapia nastawiona jest na naukę samogłosek oraz proste wyrażenia dźwiękonaśladowcze, które zastępują nazwy zwierząt oraz czasowniki. Tak więc kura to „ko ko”, a kotek „miał”. Czytając dziecku bajeczki, należy używać zawsze takich samych określeń. W tym czasie można zachęcać maleństwo do powtarzania, pytając: „ A co to?, Gdzie jest ko ko?” Każda samodzielna, nawet nieprawidłowa, próba wypowiedzenia przez dziecko sylaby lub wyrazu, powinna być nagrodzona, np. pochwałą rodzica. Nigdy nie wolno prosić o powtórzenie słowa. Wyrazy i określenia, które są przekazywane dziecku, powinny być wsparte odpowiednią mimiką i gestem, w celu wizualizacji wypowiedzi. Te umiejętności można również wykorzystać przy zabawie z samogłoskami. Podając maluchowi kartonik z zapisaną na nim samogłoską, podajemy jej nazwę i wizualizujemy gestem w dowolny sposób, ale zawsze taki sam. Zaczynamy od dwóch samogłosek, lecz z czasem zwiększamy ich ilość. Pytamy dziecko, gdzie jest „A”,a gdzie „U”? Po jakimś czasie dwulatek sam zaczyna nazywać literki, wrzuca je po kolei do pudełka i ma z tego olbrzymią frajdę.

 

Niesamowitą zabawą dla dwulatka jest dobieranie obrazków do usłyszanych z magnetofonu dźwięków, mogą to być odgłosy zwierząt lub instrumentów muzycznych. Obrazki ze zwierzątkami i innymi przedmiotami, można również wykorzystać do ćwiczeń percepcji wzrokowej. Dziecko dobiera obrazek do obrazka, np. misia do misia, kotka do kotka.

 

Wybrane ćwiczenia logopedyczne z dwulatkiem powinny odbywać się w formie kierowanej przez terapeutę zabawy. Zadania mają być krótkie i dostosowane do wieku maleństwa. O formie terapii logopedycznej decyduje specjalista i uzależnia ją od postawionej diagnozy. Pamiętajmy jednak, że zadowalających efektów możemy spodziewać się przy pełnej współpracy rodziców dziecka. Tylko takie podejście warunkuje pełny sukces terapii logopedycznej.

 

Autor: Izabela Malicka
Gabinet logopedyczny „Supełek”
www.supelek.eu

gabinetmowy.com.pl

 

Komentarze

Super że zamieszczacie takie artykuły!

dodany: 2011-11-03 10:56:11, przez: Agnieszka80

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć