Warszawa

Koronawirus. Jak rozmawiać o nim z dzieckiem?

Koronawirus. Jak rozmawiać o nim z dzieckiem?

Wiadomości na temat koronawirusa pojawiają się wszędzie. Dzieci mogą czuć się zaniepokojone wyjątkową sytuacją. Zapewne pytają, dlaczego nie chodzą do szkół, przedszkoli, do kolegów czy na plac zabaw. Wielu rodziców zastanawia się, jak podjąć temat epidemii w taki sposób, aby uspokoić dzieci i nie martwić ich bardziej.

 

1/12
1/12

Nie bój się rozmawiać o koronawirusie.

 

Większość dzieci słyszała już o koronawirusie, więc rodzice nie powinni unikać tego tematu. Separowanie najmłodszych od bieżących spraw, może zmartwić ich bardziej niż otwarta rozmowa. Zadaniem rodzica jest przyjmowanie wiadomości i „filtrowanie” ich dla dzieci. Staraj się przekazywać rzetelne informacje, oparte o wiarygodne źródła. Mów rzeczowo i spokojnie, aby nie wywoływać niepotrzebnej paniki.

2/12
2/12

Dostosuj informacje do wieku dziecka.

 

Podaj tylko tyle faktów, ile Twoje dziecko jest w stanie przyjąć. Nie przytłaczaj go. Spróbuj szczerze odpowiedzieć na pytania – na pewno dziecko ma ich sporo. Jeśli nie możesz lub nie potrafisz odpowiedzieć na wszystkie pytania – w porządku. Liczy się to, że jesteś dostępny dla dziecka i może zwrócić się do Ciebie z wątpliwościami.

3/12
3/12

Zwróć uwagę na to, co dzieci widzą lub słyszą w telewizji, radiu lub Internecie.

 

Dbaj o to, aby telewizor nie był włączony cały dzień. Zbyt dużo informacji na temat koronawirusa może prowadzić do niepokoju.

 

Jeśli będzie to pomocne dla dziecka, może opowiedzieć Ci wszystko co w tym momencie wie o koronawirusie. Razem przyjrzycie się tym informacjom i będziesz mógł wydobyć te rzetelne. Może uchronić to najmłodszych przed zamartwianiem się i tworzeniem w głowie katastrofalnych wizji.

4/12
4/12

Opanuj swój własny lęk.

 

Kiedy sam czujesz się przytłoczony informacjami i odczuwasz niepokój, nie zaczynaj rozmowy z dzieckiem. Zaproponuj inne zajęcie i obiecaj, że odpowiesz na pytania np. za godzinę. Dzieci są dobrymi obserwatorami, są też bardzo empatyczne. Bez trudu rozpoznają Twój stan i same zaczną się denerwować.

5/12
5/12

Pozwól dzieciom podzielić się swoimi obawami.

 

To naturalne, że dzieci martwią się: „Czy mogę być następny? Czy to może mi się przydarzyć?”. Poinformuj swoje dziecko, że dzieci nie chorują tak jak dorośli, jednak mogą być nosicielami. Wytłumacz także, że najbardziej narażone są osoby starsze i to właśnie z troski o nich, najmłodsi nie odwiedzają swoich dziadków.

6/12
6/12

Dzieci i nastolatki często bardziej martwią się o rodzinę i przyjaciół niż o siebie.

 

Na przykład, jeśli dzieci usłyszą, że osoby starsze są bardziej narażone na ciężką chorobę, mogą martwić się o swoich dziadków. Dbanie o kontakt telefoniczny i pozwalanie na rozmowy online z bliskimi, sprawi, że dzieci poczują się bezpieczniej.

7/12
7/12

Skoncentruj się na tym, co robisz, aby zachować bezpieczeństwo.

 

Ważnym sposobem na uspokojenie dzieci jest podkreślenie przyjętych środków bezpieczeństwa. Dzieci lubią wiedzieć, co konkretnie można zrobić. Przypomnij im o wdrożonych środkach, o myciu rąk jak najczęściej, zasłanianiu buzi, kiedy kichają i kaszlą. Wyjaśnij, że konieczność spędzania czasu w domu także jest środkiem zapobiegawczym.

8/12
8/12

Ustal plan dnia.

 

Mimo że dzieci nie chodzą do szkół i przedszkoli, ważne jest, by funkcjonowały według ustalonej rutyny. Wtedy dzieci czują się bezpieczniej. Na dużej tablicy czy kartce możesz rozpisać plan dnia podzielony na naukę, zabawę, ćwiczenia fizyczne, warsztaty plastyczne czy oglądanie bajki. Możesz nagradzać dzieci naklejkami po zrealizowaniu codziennych zadań.

9/12
9/12

Wyjaśnij dzieciom, że czasami stres jest normalny.

 

Towarzyszy każdemu. Rozpoznanie tych uczuć i świadomość, że momenty niepokoju przemijają i życie wraca do normy, może pomóc dzieciom w budowaniu odporności.

 

 

10/12
10/12

Postaraj się nie denerwować, kiedy dziecko pyta o to samo po raz kolejny i kolejny.

 

Na pewno jest to trudne, ze względu na ogólny niepokój. Jednak daj dziecku znać, że jesteś otwarty i gotowy do uspokajającej rozmowy.

11/12
11/12

W rozmowie z najmłodszymi o koronawirusie oraz emocjach związanych z obecną sytuacją, może pomóc książeczka, którą stworzyła pracująca z rodzinami psycholog - Manuela Molina.

 

Na język polski publikację przetłumaczył kolektyw Mamy Projekt. Można pobrać ją bezpłatnie ze strony (dostępna również polska wersja językowa): www.mindheart.co.  

 

 

Grafika pochodzi z fanpage Mamy Projekt

12/12
12/12

Artykuły źródłowe:

  • https://childmind.org/article/talking-to-kids-about-the-coronavirus/
  • https://kidshealth.org/en/parents/coronavirus-how-talk-child.html
  • https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/talking-with-children.html

 

 

Zobacz także:

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć