Strefa rodzica » Artykuły » Dieta dla ucznia

Dieta dla uczniapowiększ

Dieta dla ucznia

Żywienie dzieci w wieku szkolnym odgrywa znaczącą rolę w prawidłowym wzroście i rozwoju młodego organizmu. Odpowiednio skomponowana dieta powinna pokrywać zapotrzebowanie na energię, składniki odżywcze, mineralne oraz witaminy. Dzięki temu unikniemy niebezpiecznych dla zdrowia niedoborów pokarmowych, które mogą sprzyjać m.in. mniejszej odporności na choroby oraz niższej wydolności fizycznej i psychicznej w
wieku późniejszym. Prawidłowo ułożony jadłospis zapobiega również
nadmiernemu spożywaniu produktów spożywczych, co z kolei zmniejsza ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości.

 

Dużą rolę w żywieniu dzieci szkolnych odgrywają przede wszystkim rówieśnicy, media oraz moda. Młodzież uniezależnia się od rodziców, którzy mają coraz mniejszy wpływ na swoje dzieci. Dodatkowo okres buntu młodzieńczego nie wpływa pozytywnie na prawidłowe nawyki żywieniowe. Dlatego tak ważne jest przyzwyczajenie pociechy do zdrowego stylu życia od wczesnego dzieciństwa. Ważne jest, aby Twoje dziecko poznało podstawowe zasady żywienia i ich znacznie dla zdrowia. Coraz częściej mówi się o szkodliwości produktów typu fast-food, a moda podąża w kierunku zdrowego stylu życia. Zwiększa to szanse na prawidłowe odżywienie
młodzieży.

 

Codzienna dieta dzieci w wieku szkolnym powinna być bogata w zdrowe produkty, takie jak warzywa (również warzywa strączkowe), owoce, produkty pełnoziarniste (kasze, makarony pełnoziarniste, ryż, pieczywo pełnoziarniste), mleko i produkty mleczne, tłuszcze roślinne (oliwa, oleje roślinne, margaryny miękkie, orzechy, nasiona), ryby, chude mięso i
drób (bez skóry). Ograniczyć natomiast należy spożywanie produktów typu fast-food, słodyczy, wyrobów cukierniczych, soli oraz słodkich i gazowanych napojów.

 

Codziennie uczniowie powinni spożywać około 4-5 posiłków. Wydaje się
to dużo, jednak tylko w ten sposób można zapewnić pokrycie dziennego zapotrzebowania na wszystkie niezbędne składniki pokarmowe.
Najważniejszym posiłkiem dnia jest śniadanie, które wpływa na lepszą
koncentrację, pamięć, samopoczucie oraz zdrowie młodzieży. Dodatkowo utrzymuje poziom cukru we krwi i przeciwdziała jego gwałtownemu spadkowi, dzięki czemu dziecko nie odczuwa ochoty na słodycze i niezdrowe przekąski, które szybko podnoszą poziom cukru we krwi, a tym samym dodają energii, ale na krótki czas. Śniadanie natomiast zapewnia energię na cały dzień, zmniejszając ryzyko przejadania się w ciągu dnia i w konsekwencji rozwojowi nadwagi.


Drugi posiłek spożywany po około 2-3 godzinach, powinien być
lekki, nieobciążający żołądka, dający jedynie poczucie lekkiego nasycenia. Może to być kanapka, bądź jogurt naturalny i owoc.
Obiad najlepiej zapewnić dziecku w szkole lub tuż po jego przyjściu do domu. Zazwyczaj składa się z dwóch dań: lekkiej zupy i drugiego dania. Ważne, aby produkty były lekkostrawne, gotowane, pieczone lub duszone. Należy unikać potraw smażonych, w panierce. Zupy warto jest zabielać jogurtem naturalnym i gotować na wywarach warzywnych.
W każdym obiedzie powinny znaleźć się warzywa, produkty pełnoziarniste oraz produkt białkowy (ryba, mięso bądź warzywa strączkowe czy jaja).
Kilka godzin po obiedzie dzieci powinny spożywać mały posiłek w postaci zdrowego deseru np. galaretka z owocami, koktajl mleczno-owocowy, ciastko owsiane, sok owocowy czy warzywny. Dzięki temu kolacja będzie mniej obfita i zdrowsza. Kolacja powinna być lekkim posiłkiem, bez potraw ciężkostrawnych. Może być spożywana w postaci zimnych przekąsek (kanapki, sałatki) lub dań na ciepło (potrawki, leczo czy zapiekanki).

W ciągu dnia należy pamiętać o odpowiedniej ilości wypijanych przez dzieci płynów. Najlepiej, aby była to woda mineralna, niesmakowa, herbata owocowa, zielona bądź ziołowa i jako dodatek do posiłku sok 100% owoców lub warzyw. Posiłki powinny być różnorodne, bowiem składniki pokarmowe występują w różnych ilościach w innych grupach produktów, dlatego tak ważne jest urozmaicenie w jadłospisie ucznia.

 

 

Przykładowy jadłospis dla dzieci w wieku szkolnym

Śniadanie I:

• jajecznica smażona na łyżce oliwy lub oleju rzepakowego z pomidorami i
szczypiorkiem,
• tost pełnoziarnisty,
• szklanka soku owocowego bez dodatku cukru (najlepiej wyciśniętego ze świeżych owoców).

 

Śniadanie II:

• bułka pełnoziarnista z margaryną, plasterek szynki drobiowej, liść sałaty, papryka czerwona
• nektarynka

 

Obiad:
• zupa barszcz ukraiński
• łosoś
pieczony, ryż
brązowy, fasolka szparagowa, surówka z marchewki i jabłka

 

Podwieczorek:
• koktajl mleczno-owocowy

 

Kolacja:
• kasza manna na mleku z malinami

 

Dietetyk medyczny
Aleksandra Kilen

 

www.imperiumurody.com



Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Lot samolotem z dzieckiem - jak się przygotować? więcej » x
Zobacz » Artykuły
Lot samolotem z dzieckiem - jak się przygotować?

Lot samolotem z dzieckiem - jak się przygotować?

Pierwsza podróż samolotem naszego malucha może być nieco uciążliwa. Zwłaszcza, jeśli dziecko jest małe. Jak się przygotować na lot samolotem z dzieckiem? O czym pamiętać, by podróż przebiegła bez stresu? więcej »
Od stóp do głów - Regatta na kolonię i każdą przygodę

Od stóp do głów - Regatta na kolonię i każdą przygodę

Lista niezbędnych rzeczy na wyjazd przekazana przez organizatorów wypoczynku często wywołuje panikę u rodziców. Co roku przed kolonią lub obozem całe rodziny udają się na zakupy brakujących akcesoriów. więcej »
Bobbie Peers autor książki "William Wenton. Instytut szyfrów" w Polsce!

Bobbie Peers autor książki "William Wenton. Instytut szyfrów" w Polsce!

(...) moim takim wielkim marzeniem i też celem pisania jest to, by dzieci, czytelnicy niezależnie od wieku, stawali się w jakiś sposób współautorami, żeby sami potem mieli swoją wyobraźnię (...) więcej »
10 pomysłów na aktywne spędzenie czasu z dziećmi

10 pomysłów na aktywne spędzenie czasu z dziećmi

Popołudnia przed telewizorem, weekendy z grami komputerowymi – tego typu rozrywki coraz częściej stanowią najlepszy sposób na spędzenie wolnego czasu nie tylko dla nastolatków, lecz także dla młodszych dzieci. więcej »
Wspaniały weekend w Legoland Billund

Wspaniały weekend w Legoland Billund

Podróż do Legolandu od kwietnia to tylko 1,5 godziny a wszystko dzięki lotom Wizzair z warszawy. więcej »
Szwajcaria na weekend z dzieckiem

Szwajcaria na weekend z dzieckiem

W maju razem z córką wybrałyśmy się do Szwajcarii. Polecam wszystkim, nie tylko pasjonatom zwierząt, wycieczkę do Szwajcarii. Myślę, że taka wycieczka będzie frajdą dla małych i dużych. więcej »
Książki rozwijające zmysł dotyku + zapowiedź konkursu!

Książki rozwijające zmysł dotyku + zapowiedź konkursu!

W biblioteczce dziewczynek pojawiły się książki, które stworzone są z myślą o stymulowaniu zmysłu dotyku. Teraz, kiedy sasanki mają prawie roczek (Helenka ma urodziny za około miesiąc, a Lusia dosłownie za kilka dni – ale ten czas leci), książki o różnych, nowych fakturach są szczególnie interesujące. Zebrałyśmy dla Was kilka pozycji z sasankowej biblioteczki. więcej »
Znak Jakości KidZone - informacje o projekcie
Patronat CzasDzieci.pl

Znak Jakości KidZone - informacje o projekcie

Znak Jakości KidZone to największy w Polsce program promocji i rekomendacji najwyższej jakości usług i produktów dla dzieci oraz najlepszych rozwiązań dla rodziny. więcej »
DC Super Hero Girls: Galaktyczne Igrzyska już na DVD!
Patronat CzasDzieci.pl

DC Super Hero Girls: Galaktyczne Igrzyska już na DVD!

Nowa pełnometrażowa animacja z udziałem najmłodszych superbohaterek DC Comics na DVD już od 14 czerwca! więcej »
LEGO® Nexo Knights, część 5 na DVD
Patronat CzasDzieci.pl

LEGO® Nexo Knights, część 5 na DVD

Wkrocz do świata przyszłości i przeżyj przygody z dzielnymi rycerzami Nexo! Nowa część interaktywnej serii LEGO® na DVD od 14 czerwca! więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami? Skorzystaj z naszego newslettera

Zobacz co zyskujesz

Premiera na Czasie

Kim naprawdę jest szalona ciotka? Co się wydarzy w trakcie wyprawy do Pieczary Zaklęć? Czy Jagoda znowu użyje swoich nadprzyrodzonych mocy?  

Promocja od Kapitana Nauki

Specjalnie dla użytkowników portalu Angielski dla dzieci Kapitan Nauka przygotował miły rabat ważny do 31 lipca 2017: -20% na zakupy w sklepie www.kapitannauka.pl  

Plebiscyt na Czasie

Po raz kolejny oddajemy głos Wam, Rodzicom, jako najlepszym ekspertom oceniającym inicjatywy, które odbyły się na przełomie lat 2016/2017 (1 lipca 2016 - 30 czerwca 2017). W tym roku statuetki Słoneczników...  

W domu z dzieckiem

Doktor Misia Clifford Winx! Kapitan Nauka Rodzinne wakacje Domowa Akademia

Sonda – Czas Dzieci

Czy poleciłbyś portal CzasDzieci.pl znajomym rodzicom?
zdecydowanie nie
raczej nie
nie mam zdania
raczej tak
zdecydowanie tak


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2017