Strefa rodzica » Artykuły » Dieta dla ucznia

Dieta dla uczniapowiększ

Dieta dla ucznia

Żywienie dzieci w wieku szkolnym odgrywa znaczącą rolę w prawidłowym wzroście i rozwoju młodego organizmu. Odpowiednio skomponowana dieta powinna pokrywać zapotrzebowanie na energię, składniki odżywcze, mineralne oraz witaminy. Dzięki temu unikniemy niebezpiecznych dla zdrowia niedoborów pokarmowych, które mogą sprzyjać m.in. mniejszej odporności na choroby oraz niższej wydolności fizycznej i psychicznej w
wieku późniejszym. Prawidłowo ułożony jadłospis zapobiega również
nadmiernemu spożywaniu produktów spożywczych, co z kolei zmniejsza ryzyko rozwoju nadwagi i otyłości.

 

Dużą rolę w żywieniu dzieci szkolnych odgrywają przede wszystkim rówieśnicy, media oraz moda. Młodzież uniezależnia się od rodziców, którzy mają coraz mniejszy wpływ na swoje dzieci. Dodatkowo okres buntu młodzieńczego nie wpływa pozytywnie na prawidłowe nawyki żywieniowe. Dlatego tak ważne jest przyzwyczajenie pociechy do zdrowego stylu życia od wczesnego dzieciństwa. Ważne jest, aby Twoje dziecko poznało podstawowe zasady żywienia i ich znacznie dla zdrowia. Coraz częściej mówi się o szkodliwości produktów typu fast-food, a moda podąża w kierunku zdrowego stylu życia. Zwiększa to szanse na prawidłowe odżywienie
młodzieży.

 

Codzienna dieta dzieci w wieku szkolnym powinna być bogata w zdrowe produkty, takie jak warzywa (również warzywa strączkowe), owoce, produkty pełnoziarniste (kasze, makarony pełnoziarniste, ryż, pieczywo pełnoziarniste), mleko i produkty mleczne, tłuszcze roślinne (oliwa, oleje roślinne, margaryny miękkie, orzechy, nasiona), ryby, chude mięso i
drób (bez skóry). Ograniczyć natomiast należy spożywanie produktów typu fast-food, słodyczy, wyrobów cukierniczych, soli oraz słodkich i gazowanych napojów.

 

Codziennie uczniowie powinni spożywać około 4-5 posiłków. Wydaje się
to dużo, jednak tylko w ten sposób można zapewnić pokrycie dziennego zapotrzebowania na wszystkie niezbędne składniki pokarmowe.
Najważniejszym posiłkiem dnia jest śniadanie, które wpływa na lepszą
koncentrację, pamięć, samopoczucie oraz zdrowie młodzieży. Dodatkowo utrzymuje poziom cukru we krwi i przeciwdziała jego gwałtownemu spadkowi, dzięki czemu dziecko nie odczuwa ochoty na słodycze i niezdrowe przekąski, które szybko podnoszą poziom cukru we krwi, a tym samym dodają energii, ale na krótki czas. Śniadanie natomiast zapewnia energię na cały dzień, zmniejszając ryzyko przejadania się w ciągu dnia i w konsekwencji rozwojowi nadwagi.


Drugi posiłek spożywany po około 2-3 godzinach, powinien być
lekki, nieobciążający żołądka, dający jedynie poczucie lekkiego nasycenia. Może to być kanapka, bądź jogurt naturalny i owoc.
Obiad najlepiej zapewnić dziecku w szkole lub tuż po jego przyjściu do domu. Zazwyczaj składa się z dwóch dań: lekkiej zupy i drugiego dania. Ważne, aby produkty były lekkostrawne, gotowane, pieczone lub duszone. Należy unikać potraw smażonych, w panierce. Zupy warto jest zabielać jogurtem naturalnym i gotować na wywarach warzywnych.
W każdym obiedzie powinny znaleźć się warzywa, produkty pełnoziarniste oraz produkt białkowy (ryba, mięso bądź warzywa strączkowe czy jaja).
Kilka godzin po obiedzie dzieci powinny spożywać mały posiłek w postaci zdrowego deseru np. galaretka z owocami, koktajl mleczno-owocowy, ciastko owsiane, sok owocowy czy warzywny. Dzięki temu kolacja będzie mniej obfita i zdrowsza. Kolacja powinna być lekkim posiłkiem, bez potraw ciężkostrawnych. Może być spożywana w postaci zimnych przekąsek (kanapki, sałatki) lub dań na ciepło (potrawki, leczo czy zapiekanki).

W ciągu dnia należy pamiętać o odpowiedniej ilości wypijanych przez dzieci płynów. Najlepiej, aby była to woda mineralna, niesmakowa, herbata owocowa, zielona bądź ziołowa i jako dodatek do posiłku sok 100% owoców lub warzyw. Posiłki powinny być różnorodne, bowiem składniki pokarmowe występują w różnych ilościach w innych grupach produktów, dlatego tak ważne jest urozmaicenie w jadłospisie ucznia.

 

 

Przykładowy jadłospis dla dzieci w wieku szkolnym

Śniadanie I:

• jajecznica smażona na łyżce oliwy lub oleju rzepakowego z pomidorami i
szczypiorkiem,
• tost pełnoziarnisty,
• szklanka soku owocowego bez dodatku cukru (najlepiej wyciśniętego ze świeżych owoców).

 

Śniadanie II:

• bułka pełnoziarnista z margaryną, plasterek szynki drobiowej, liść sałaty, papryka czerwona
• nektarynka

 

Obiad:
• zupa barszcz ukraiński
• łosoś
pieczony, ryż
brązowy, fasolka szparagowa, surówka z marchewki i jabłka

 

Podwieczorek:
• koktajl mleczno-owocowy

 

Kolacja:
• kasza manna na mleku z malinami

 

Dietetyk medyczny
Aleksandra Kilen

 

www.imperiumurody.com



Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Śpiewanki - Piosenki Dla Dzieci więcej » x
Zobacz » Artykuły
Śpiewanki - Piosenki Dla Dzieci

Śpiewanki - Piosenki Dla Dzieci

To wyjątkowa składanka najlepszych polskich piosenek dla dzieci. Wśród tytułów znajdziecie dobrze znane i lubiane hity oraz produkcje całkiem nowe, współczesnych autorów. więcej »
ABC Mitów Świata, czyli wyjątkowe abecadło dla dzieci

ABC Mitów Świata, czyli wyjątkowe abecadło dla dzieci

Asgard, Baldur i kikimora… Brzmi dziwacznie? Trochę strasznie? A na pewno tajemniczo! Wydawnictwo Merlin Publishing otwiera przed nami wrota do pięknych, niezwykłych i fantastycznych światów mitologii nordyckiej, słowiańskiej i krainy stworzonej przez H. P. Lovecrafta. więcej »
My Little Pony: Przyjaźń to magia, części 18 i 19 już na DVD!
Patronat CzasDzieci.pl

My Little Pony: Przyjaźń to magia, części 18 i 19 już na DVD!

Urocze opowieści o magii przyjaźni, oddaniu i niezwykłej więzi, które pokochały dziewczynki na całym świecie. Nowe części bestsellerowej serii na DVD już od 17 sierpnia! więcej »
LEGO® Friends, Część 6 na DVD!

LEGO® Friends, Część 6 na DVD!

Nowe odcinki uwielbianej przez dziewczynki serii LEGO® na DVD już od 17 sierpnia! więcej »
LEGO® Nexo Knights, część 6 na DVD
Patronat CzasDzieci.pl

LEGO® Nexo Knights, część 6 na DVD

Wkrocz do świata przyszłości i przeżyj przygody z dzielnymi rycerzami Nexo! Nowa część interaktywnej serii LEGO® na DVD od 17 sierpnia! więcej »
Kilka nieoczywistych, a przydatnych gadżetów na żagle z dziećmi

Kilka nieoczywistych, a przydatnych gadżetów na żagle z dziećmi

W te wakacje miałam okazję pierwszy raz żeglować ze swoimi pociechami. Nasza przygoda trwała tylko kilka dni – jak na pierwszy raz, uważam, że to aż nadto. Oczywiście przed wyjazdem przeczytałam ogrom artykułów poświęconych temu co zabrać, jak się przygotować, co kupić na żagle z dzieckiem. Ale wśród porad nie znalazłam takich, które, jak się później okazało, byłyby bardzo przydatne. więcej »
Butelka na wagę zdrowia

Butelka na wagę zdrowia

Plastik to owoc cywilizacji. Trujący owoc. W świecie zalanym plastikiem, często przestajemy na niego zwracać uwagę, traktując jak coś zupełnie normalnego. A przecież to zjawisko normalne nie jest! więcej »
Moje dziecko czyta po angielsku!

Moje dziecko czyta po angielsku!

Od wielu lat obserwuję ogromny entuzjazm moich małych uczniów, gdy zamiast podręcznika, przynoszę na lekcję lekturę w języku angielskim, a potem bawię się z nimi w gry i zabawy, które są skoncentrowane wokół treści wspólnie przeczytanej książki... więcej »
Chodź się bawić!
Patronat CzasDzieci.pl

Chodź się bawić!

W warszawskich parkach i ogródkach jordanowskich pojawiły się duże chodnikowe graffiti, które przywołują wspomnienia klasycznych zabaw podwórkowych. Łamigłówki umieszczone na przystankach autobusowych przemieniają czas oczekiwania w prawdziwą zabawę! więcej »
Przepisy na 10 zdrowych i smacznych przekąsek na piknik

Przepisy na 10 zdrowych i smacznych przekąsek na piknik

Lato to sezon pikników i długich wycieczek. Warto wówczas być przygotowanym i mieć dla swoich dzieci smaczne, pełnowartościowe przekąski. Przygotowaliśmy dla was listę dziesięciu zdrowych przepisów, które pokochają nie tylko wasze dzieci, ale i wy, gdyż nie są bardzo pracochłonne w przygotowaniu. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami? Skorzystaj z naszego newslettera

Zobacz co zyskujesz

Konkurs na Czasie!

Konkurs! Lato w mieście jest super?

Konkurs! Lato w mieście jest super?

Odpowiedzcie TAK lub NIE na poniższe pytania: Lubicie sporty? Uczęszczacie na ciekawe warsztaty rodzinne? Oglądacie spektakle teatralne w plenerach warszawskich parków? A może zachwyciły was tematyczne...  

Czas na Kawę

Garść zdrowych porannych nawyków w 15 minut

Garść zdrowych porannych nawyków w 15 minut

Podpowiadamy jak wypracować kilka porannych nawyków, które w sumie zajmują tylko 15 minut, a pomogą zharmonizować poranek i pozytywnie wpłyną na zdrowie (fizyczne i psychiczne)!  

Wywiad na Czasie!

Blogo - Plotki: Hafija

Blogo - Plotki: Hafija

Blogerka z misją. Pomogła mi i wielu innym matkom w ich mlecznej drodze. Pisze o karmieniu piersią, mądrze, prosto i czasem bardzo dosadnie. Często też z ogromnym poczuciem humoru. Nie demonizuje, nie...  

Czas na konkurs!

Szkoła to nie tylko nauka i obowiązki. To również miejsce, w którym kolekcjonujemy ważne wspomnienia i zawieramy piękne przyjaźnie - niektóre nawet na całe życie. Wiemy, że pewne chwile bywają ulotne,...  

W domu z dzieckiem

Back To School Dolce Gusto Niezapominajka Doktor Misia Winx! Kapitan Nauka Rodzinne wakacje Domowa Akademia EkoRodzice radzą

Sonda – Czas Dzieci

Czy poleciłbyś portal CzasDzieci.pl znajomym rodzicom?
zdecydowanie nie
raczej nie
nie mam zdania
raczej tak
zdecydowanie tak


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2017