Warszawa

Tydzień z Ekspertem - Kłopoty w szkole - Pytanie 5

Tydzień z Ekspertem - Kłopoty w szkole - Pytanie 5

Pytanie:

Jestem nauczycielką i zastanawiam się, czy pozwolenie uczniom na korzystanie z telefonów w klasie jest dobrym pomysłem. Proszę o podpowiedź.

 

Odpowiedź:

Uczniowie sprawdzają swój telefon w czasie lekcji kilkanaście razy dziennie. Powoduje to, że są rozproszeni i nie uważają na to, co dzieje się na lekcji. Dlatego debata wokół tego tematu wciąż jest żywa. Według ekspertów z oxfordlearning.com korzystanie z telefonów na lekcji ma swoje plusy i minusy.

 

Plusy:

  • Używanie aplikacji edukacyjnych - smartfony dają dzieciom narzędzia do znajdowania odpowiedzi na pytania czy korzystania z aplikacji ćwiczących np. pamięć
  • Włączanie platform internetowych do toku zajęć - korzystanie z platform internetowych może zaciekawić uczniów i rozpocząć interesującą dyskusję
  • Zapewnienie łatwego dostępu do informacji - nie wszystko, co interesuje dzieci ujęte jest w szkolnych podręcznikach; korzystając z telefonów mogą łatwo znaleźć potrzebne im informacje i wziąć udział w dyskusji
  • Uczenie korzystania z treści dostępnych w internecie - jeśli uczeń bezpośrednio przy nauczycielu znajduje informacje i z nich korzysta, można szybko zareagować i zwrócić uwagę na rzetelność źródła

 

Minusy:

  • Rozproszenie - jeśli uczeń nie tylko wyszukuje informacji, ale także przegląda media społecznościowe i pisze do znajomych w tym samym czasie, korzystanie z telefonu nie jest pomocne w bardziej efektywnym braniu udziału w zajęciach
  • Cyberprzemoc - łatwiej jest zrobić niekorzystne zdjęcie kolegom podczas lekcji czy nagrać ucznia, który nie radzi sobie z czytaniem czy zadaniem przy tablicy; wyśmiewanie kolegi przenosi się później ze sfery online do realnego dokuczania w szkole
  • Oszukiwanie - korzystanie z telefonu stwarza okazję do sprawdzania odpowiedzi podczas sprawdzianu lub też wysyłania wiadomości do kolegów; jak każda forma ściągania, nie uczy to uczciwości i jest nie fair wobec ciężko pracujących uczniów
  • Mniej kontaktów społecznych twarzą w twarz - często łatwiej jest napisać wiadomość niż podejść do koleżanki i porozmawiać; szkoła staje się miejscem jednostek pochylonych nad telefonami, a nie grupą znajomych spędzających razem czas. Czy naprawdę internetowe kontakty potrafią zastąpić realne przyjaźnie? Poza tym, dzieci nie uczą nawiązywania kontaktu i sztuki rozmowy.

 

Jak widać, można znaleźć argumenty z każdej strony tej sytuacji. Zachęcamy jednak, aby treści edukacyjne znalezione w internecie i aplikacje wykorzystywać w ograniczonej formie. Jeśli wykonanie jakiegoś zadania z aplikacją będzie łatwiejsze i ciekawsze, możemy się nią posłużyć, ale tylko przez pewien czas. Jeśli klasa będzie współpracować i będzie trzymać się kontraktu, że poza tymi 10 minutami potrzebnymi na wykonanie danego zadania, nie będzie korzystać z telefonu, można wprowadzić taką formę pracy. Jeśli jednak będzie to prowadziło do rozproszenia i przeglądania w tym czasie mediów społecznościowych, lepiej pozostać przy zasadzie, że korzystanie z telefonów jest niedozwolone w czasie lekcji.

 

Antonina Zarzyka

psycholog

 


 

Tydzień z Ekspertem prowadzony w związku z premierą książki "Kłopoty w szkole".

 

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć