Warszawa

Moje dziecko czyta po angielsku!

Od wielu lat obserwuję ogromny entuzjazm moich małych uczniów, gdy zamiast podręcznika, przynoszę na lekcję lekturę w języku angielskim, a potem bawię się z nimi w gry i zabawy, które są skoncentrowane wokół treści wspólnie przeczytanej książki. Do lektur anglojęzycznych zaliczam nie tylko książki z dużą ilością tekstu, ale również książki obrazkowe i te z bardzo małą ilością tekstu, jak np.: ‘Brown Bear, Brown Bear, What do You See?’ (autor: Bill Martin, Jr., ilustracje: Eric Carle):

 

 

Słuchanie anglojęzycznych bajek, opowiadań, czy wierszy sprzyja zapamiętywaniu nowych słów i zwrotów, ale również osłuchiwaniu się z brzmieniem i melodyką nowego języka. Dziecko ma nadzwyczajny dar domyślania się znaczeń z kontekstu, z ilustracji, a nawet z mimiki i gestów oraz modulacji głosu dorosłego, który czyta mu książkę na głos. Bardzo istotnym czynnikiem, wspomagającym zapamiętywanie nowych treści jest humor i zabawa. Dziecko szybciej i łatwiej zapamięta zwroty w języku obcym, gdy będą opatrzone  humorystycznymi rysunkami, a jeszcze lepiej je utrwali, jeśli będzie mogło stworzyć własną książeczkę z angielskimi tekstami, ale o tym za chwilę.

 

 

Nie ma ściśle określonej granicy wieku, od której dziecko powinno rozpocząć naukę czytania w języku obcym. Śmiem nawet twierdzić, że nasi Milusińscy mogą śmiało zacząć stawiać pierwsze kroki w nauce czytania po angielsku, zanim jeszcze rozpoczną regularną naukę czytania po polsku! Małe dzieci posiadają zdolność do bardzo szczegółowego zapamiętywania obrazu i potrafią go w niezwykle dokładny sposób odtworzyć. Dlatego zalecaną metodą nauki czytania we wczesnym wieku (nawet od 3 roku życia) jest metoda czytania globalnego. Czytanie globalne wykorzystuje unikalną właściwość młodego mózgu do fotograficznego zapamiętywania obrazu. Metoda ta polega na wielokrotnej prezentacji dziecku wyrazów z jednoczesnym ich artykułowaniem. Wyrazy mogą być przedstawiane w postaci specjalnie przygotowanych plansz, kart obrazkowych, napisane na monitorze komputera lub tabletu, wskazywane w tekście książki, czasopisma, wskazywane na bilbordach reklamowych lub szyldach. Karty do nauki metodą czytania globalnego można wykonać samemu – wydrukować na domowej drukarce lub odrysować ręcznie – czcionka powinna być stosunkowo duża, drukowana z użyciem małych liter, takich, jakie widzimy w ulubionej książeczce dziecka.  W nauce czytania metodą globalną  pamiętać należy jednak o tym, że czytanie po angielsku nie może być celem samym w sobie - powinno mieć przede wszystkim formę zabaw przynoszących dziecku poczucie radości i zadowolenia. Nie może koncentrować się na technicznym aspekcie czytania, lecz być źródłem tylko pozytywnych przeżyć. Powinno wspomagać procesy zapamiętywania nowego słownictwa i struktur w języku obcym poprzez angażujące zabawy. Powinno wzbudzać i umacniać motywację do nauki języka. Specyfika rozwoju i uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolny polega m.in. na tym, że uczy się ono spontanicznie, w każdych okolicznościach, mimowolnie i często przypadkowo, a nade wszystko dzięki angażującej go zabawie!

 

Pierwsze kroki w nauce czytania po angielsku mogą przybierać formę zabaw, polegających na łączeniu obrazków z ich podpisami.  Na początek proponuję  wybierać wyrazy krótkie, najlepiej jednosylabowe. Pokazujemy dziecku kartę z obrazkiem  i łączymy ją z kartą przedstawiającą formę graficzną wyrazu, wypowiadając na głos słowo lub posługując się nagraniem. Pamiętajmy, by nie literować ‘po polsku’ angielskich wyrazów jednosylabowych i nie dzielić dłuższych wyrazów na sylaby! Dziecko powtórzy i odczyta angielski wyraz w sposób całościowy (holistyczny), obejmując wzrokiem obraz graficzny wyrazu i połączy go z odpowiednim obrazkiem dobierając karty w pary: obrazek + pisanka.

 

 

Zestaw kart obrazkowych do wyżej opisanej zabawy można pobrać tutaj: http://czasdzieci.pl/dodruku/id,6300e-happy_words_animals.html


Dodatkowym atutem wyżej wymienionych kart obrazkowych, które można wielokrotnie drukować, jest możliwość pokolorowania ich i przeprowadzenia zabaw stymulujących mówienie po angielsku, np.  rodzic i dziecko mają taki sam zestaw kart obrazkowych, które dowolnie kolorują. Rodzic  (zwracając się do dziecka): I’ve got a yellow crocodile. What colour is your crocodile?  Dziecko (pokazując swoją kartę  z pokolorowanym krokodylem): I’ve got a green crocodile.


Inna zabawa: dziecko losuje ze zbioru kart dowolną ‘pisankę’ i odczytuje ją: Elephant! Elephant! i dodaje: Where are you?  Rodzic wskazuje na kartę przedstawiającą rysunek słonia, bierze ją do ręki i odpowiada: Here I am! Here I am! How do you do? i wręcza ją dziecku. Dziecko odkłada  ‘parę’ kart (obrazek + pisanka). Rodzic zwraca się do dziecka, wskazując na kartę z wyrazem: Przeczytaj ten wyraz! Dziecko odczytuje: ‘elephant’! Rodzic chwali dziecko: Brawo! Już umiesz odczytać niektóre wyrazy po angielsku!


Kolejnym ćwiczeniem może być odczytywanie krótkich rymowanek ze znanymi już dziecku wyrazami. Dzięki ciekawym i zabawnym ilustracjom, rymowanki te  łatwo utrwalają się w pamięci. Przedstawiamy dziecku trzy nowe rymowanki, odczytujemy je na głos i prosimy o powtórzenie. Ciekawi tego, czy dziecku udało się je zapamiętać, pokazujemy tylko pojedyncze obrazki: (cat, dog, frog), prosząc o powtórzenie rymowanek z tymi wyrazami. Możemy teraz poprosić dziecko o przeczytanie tekstów z rymowankami. Więcej rymowanek z tematyki ANIMALS można znaleźć tutaj: http://czasdzieci.pl/dodruku/id,61b33-zwierzeta_angielski_bingo.html.

 

 

Zachęcam Rodziców do rozwijania kreatywności językowej dzieci poprzez wspólne szukanie rymów do krótkich wyrazów z pomocą takich stron jak: http://www.rhymer.com/ i układanie oraz ilustrowanie rymowanek własnego autorstwa, np:

 

 

W nauce czytania po angielsku może dziecku pomagać jego ulubiona maskotka. Mój pluszak, piesek BINGO BOY, zachęca dzieci do czytania w tym języku na różne sposoby. Dzisiaj chcemy Wam pokazać, jak można wyciąć i złożyć własną książeczkę w języku angielskim pt. ANIMALS, opartą na rymowankach z pakietu multimedialnego dla dzieci pt. HAPPY WORDS. Szablon książeczki do wydruku można pobrać tutaj: Książeczka Animals_2017. Film instruktażowy pokazuje, jak taką książeczkę można z dzieckiem przygotować:

 


Po wycięciu i złożeniu książeczki, dziecko może ją pokolorować. W trakcie kolorowania powtarzamy z dzieckiem rymowanki zaprezentowane na początku filmu. Następnie prosimy, aby dziecko spróbowało samodzielnie ‘przeczytać’ angielskie wyrazy z książeczki i przypomniało rymowanki z bohaterami swojej książeczki.

 

 

Przyjemność czytania ‘własnej’ książeczki po angielsku jest jeszcze większa, gdy przestrzegamy reguły ustawicznego chwalenia dziecka za jego zainteresowanie samą czynnością oraz umiejętnością czytania nawet pojedynczych wyrazów!


Pamiętajmy o tym, że naukę języka obcego w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym należy zawsze organizować w formie ciekawych, angażujących wszystkie zmysły zabaw. Umożliwiajmy zatem naszym Pociechom jak najczęstsze słuchanie piosenek, wierszyków, rymowanek i wierszy w języku angielskim, bo ich start w nauce czytania będzie dużo łatwiejszy, jeśli osłuchają się z brzmieniem  tego języka. Mam nadzieję, że książeczka ANIMALS z serii BINGO BOY READS WITH KIDS sprawi Państwa Dzieciom dużo radości i przyczyni się do zainteresowania czytaniem po angielsku!

 

AUTOR: Anna Wieczorek - autorka programów nauczania MEN, serii popularnych podręczników do nauki języka angielskiego dla dzieci pt. New BINGO! oraz wielu innych publikacji: angielskich czytanek, zbiorów piosenek, testów, poradników metodycznych, wzorów wypracowań oraz nowoczesnych multimediów edukacyjnych. Bogate doświadczenia pedagogiczne zdobyte w Polsce, Kanadzie i Wielkiej Brytanii przekłada na tworzenie nowatorskich materiałów edukacyjnych, które cieszą się ogromną popularnością, zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli polskich szkół podstawowych. Swoje publikacje wydaje pod marką Cambridge University Press, Wydawnictwo Szkolne PWN, Berlitz, Langenscheidt, Egmont oraz BINGOedu-time.

 

KONTAKT z autorką: bingo@annawieczorek.pl

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć