Poznań » Wiadomości lokalne » "Kochaj, słuchaj, pozwalaj być samodzielnym" - jak wychować szczęśliwe i pewne siebie dziecko

"Kochaj, słuchaj, pozwalaj być samodzielnym" - jak wychować szczęśliwe i pewne siebie dzieckopowiększ

"Kochaj, słuchaj, pozwalaj być samodzielnym" - jak wychować szczęśliwe i pewne siebie dziecko

Patronat CzasDzieci.pl

Rozmowa z Agatą Szymenderą, coachem dziecięcym i rodzicielskim, tutorem rozwoju osobistego dzieci oraz trenerem relacji. Założycielką Dziecięcej Szkoły Latania “Niebolandia”, gdzie dodaje dzieciom skrzydeł. Prowadzi warsztaty rozwoju osobistego dla dzieci “Mały Orzeł”, oraz warsztaty rozwoju kompetencji wychowawczych “Fajna Rodzinka”. Prywatnie jest szczęśliwą żona i mamą dwójki cudownych nastolatków.

 

 

Jest Pani coachem dziecięcym – co to znaczy? Czym zajmuje się taki coach?

 

Coach dziecięcy to taki indywidualny przewodnik, który pomaga dziecku odnaleźć drogę do swojego najlepszego Ja. Wspiera w  pozytywnym myśleniu, znajdowaniu najlepszych dla siebie rozwiązań, by osiągać własne cele, pomaga zmienić ograniczające dziecko przekonania.  Dzięki spotkaniom z coachem, dzieci odkrywają silne strony swojej osobowości, uczą się rozpoznawać własne uczucia, uczucia innych, przezwyciężać słabości. Uczą się też pozytywnej komunikacji, asertywności, empatii.


Coach pracujący z ludźmi dorosłymi pracuje na ich zasobach. „Plecak” doświadczeń dzieci, a więc i ich zasobów, nie zawsze jest na tyle bogaty, by mogły w pełni tylko z niego korzystać, dlatego praca z dziećmi wymaga szerszego podejścia. Czasem staję się więc dla nich mentorem, nauczycielem, tutorem. Daję dziecku propozycję rozwiązania, ale zawsze taką, na którą się godzi i jest gotowe samo spróbować. Każde dziecko ma potencjał, by stać się lepszą wersją siebie.


Jako coach pracuję z dziećmi indywidualnie, ale także w ramach warsztatów grupowych realizując autorski program „Mały Orzeł”, w ramach Dziecięcej Szkoły Latania Niebolandia.

 

Jakie dzieci potrzebują pomocy coacha?

 

Pracuję z dziećmi zdrowymi, które są silne, wiedzą czego chcą, ale nie wiedzą jak tego dokonać, a także z takimi, które czują się słabsze, mają niską samoocenę, są niezadowolone z siebie, pełne kompleksów, ale chcą to zmienić.
Takie predyspozycje są gwarantem osiągnięcia przez nie sukcesów.
Coaching może pomóc im pozbyć się kompleksów, pokonać nieśmiałość, zbudować poczucie własnej wartości, zrozumieć uczucia, odkryć pragnienia. Pomaga też radzić sobie ze stresem, wyznaczać sobie cele, pokonać negatywne myśli i zmienić ograniczające przekonania.


Po sesjach, cudownie jest patrzeć jak u mojego boku dzieci stają się szczęśliwsze, bardziej pewne siebie, bo rośnie ich poczucie sprawstwa. Takie spotkania dodają im i mnie skrzydeł.


Jak wychować szczęśliwe dziecko?

 

Nasze szczęście w dużej mierze zależy od tego jakie mamy nastawienie do życia. Ludzie nieszczęśliwi koncentrują się na negatywnych uczuciach, na własnych ograniczeniach, szczęśliwi, na najlepszych jego momentach, na ciekawości, na chęci do życia.


Wyobraźcie sobie taką sytuację: na drabinki wspina się kilkuletni maluch. Mama woła: „Uważaj, spadniesz, połamiesz się. To za wysoko dla Ciebie. Nie wolno.”
Inna mama stanie obok i powie: „Uważaj i patrz gdzie stawiasz nogę. Trzymaj się mocno, na pewno dasz radę. Ale przygoda. Zaraz zdobędziesz szczyt.”

Pierwszy chłopiec najprawdopodobniej wyrośnie na człowieka, który będzie unikał zagrożeń, będzie lękliwy i dopóki nie zda sobie sprawy z tego, że potrafi, raczej nie uwierzy w siebie. Takie uczucie nie daje poczucia szczęścia.Drugi chłopiec będzie zapewne bardziej odważny, będzie szukał wyzwań, wrażeń, będzie wierzył w siebie. Takie myślenie o sobie daje większe poczucie szczęścia i sprawstwa.Każdy z tych chłopców jest inny i w odmienny sposób reaguje na różne wydarzenia, bo mamy nauczyły ich odmiennego podejścia do życia. I choć naturę mogli mieć podobną i u podnóża tejże drabinki nie różnić się niczym szczególnie, obaj przecież chcieli przez nią przejść, to dziś ich podejście do życia różni się bardzo.
Jeden jest szczęśliwy, bo wierzy w siebie, drugi ma z tym problem, a brak wiary w siebie nikogo nie uszczęśliwia.


Czy poczucie własnej wartości to klucz, który otwiera drzwi do sukcesu w dorosłym życiu?

 

Tak i to w dużej mierze. Dzięki wysokiej samoocenie wiemy, że w życiu zasługujemy na szczęście, na szacunek innych ludzi, na miłość, dobrą pracę. Podejmując nowe wyzwania, wierzymy w ich powodzenie. Napotykając przeszkody ufamy, że uda nam się je pokonać i nie rezygnujemy tylko idziemy dalej. Porażka nie jest końcem świata, pod warunkiem, że wyciągniemy z niej naukę na przyszłość. Dzięki wysokiej samoocenie, już na samym początku stawiamy sobie wyżej poprzeczkę, chcemy więcej, bo uważamy, że damy radę to osiągnąć. Pewny siebie człowiek na rozmowie kwalifikacyjnej o pracę, zna swoją wartość i potencjał. Gdy sami tak o sobie myślimy, inni też nas tak postrzegają, dlatego takie osoby nie zarabiają najniższej krajowej.


W jaki sposób rodzic może budować poczucie własnej wartości u dziecka?

 

Poczucie własnej wartości formuje się już od najmłodszych lat. Pierwsze lata życia to wielki wpływ rodziców i najbliższego otoczenia. Dziecko uczy się nie tylko tego co robi dobrze, a co źle, ale także tego jak odbierają to najbliżsi. To jakie dostaje komunikaty oraz to, w jaki sposób uczone jest radzenia sobie w sytuacjach zarówno sukcesu jak i porażki jest bardzo ważne. Jeśli jest krytykowane, gdy nie umie poradzić sobie z trudnościami i zrobi coś źle, zbuduje w sobie poczucie, że popełnianie błędów jest czymś złym. Jeśli w tej sytuacji usłyszy słowa wsparcia i ewentualne wskazówki, jak mogłoby  poradzić sobie z tą trudnością następnym razem, zakoduje, że porażka jest czymś naturalnym, nauką, początkiem czegoś co należy zrobić inaczej.


Należy też skupiać się na tym, co dobre w dziecku. Rozmawiać z nim o jego zainteresowaniach, przyjaciołach, ulubionych zabawach, potrawach, miejscach, w których lubi przebywać. Pomagać w odkrywaniu mocnych stron, ale i uczyć akceptacji słabszych lub pomagać w ich pokonywaniu. Bardziej doceniać wysiłek niż sam wynik. Poświęcić wiele wysiłku i energii, aby doceniać rzeczy pozytywne, a jeśli trzeba, to samemu stwarzać takie sytuacje. Dziecko chętniej usiądzie do matematyki, kiedy pochwalimy je chociaż za jedno dobrze zrobione zadanie, niż kiedy zostanie skrytykowane za trzy pozostałe. Celebrować osiągnięcia. Doceniać kreatywność i oryginalność dziecka. Należy też uczyć dzieci samodzielności, a z tym dziś wielu rodziców ma ogromny problem. Wpadając w pułapkę „zrobię to lepiej, szybciej” powodują, że „plecak” dziecka nie napełnia się nowymi doświadczeniami, umiejętnościami, które dają mu poczucie, że „dam radę”.


Czego z kolei powinniśmy unikać, aby nie burzyć pewności siebie u dziecka?


Wyręczając dziecko pod pozorem błędnie rozumianej opieki, powodujemy, że nigdy nie uwierzy, że może samo coś zrobić oraz uzależniamy je od siebie.
Należy też pamiętać, żeby nie porównywać dziecka do innych. Takie podejście ustawia je zawsze na drugim lub kolejnym miejscu, bo zawsze znajdzie się ktoś, kto jest w jakiejś dziedzinie lepszy.


Tak samo źle działają tzw. etykietki: On jest „kiepski z matematyki”, ona jest taka „nieśmiała” To, co mówimy naszym dzieciom lub o naszych dzieciach w ich obecności, ma na nie ogromny pływ. Jeśli powtarzamy coś dziecku wystarczająco często, ono uwierzy w to i weźmie sobie to do serca. Co gorsza, jeśli zdarzy nam się wypowiadać takie opinie o dziecku innym, którzy mają wpływ na jego wychowanie, to ich przekonanie o nim też będzie właśnie takie, choć ich obserwacje mogły być dotychczas zupełnie inne. Nadane dzieciom etykietki szufladkują ich myślenie o sobie i innych o nich.


Nie należy też zapominać o tym, co zdaje się uciekać wielu rodzicom. Uroda i wygląd zewnętrzny są o wiele częściej niż się przypuszcza źródłem zaniżonej samooceny. O to też należy zadbać.

 

Mam wrażenie, że świat wokół dzieci skupia się na krytyce, najpierw przez rodziców, a następnie w szkołach dzieciom są wytykane błędy i stale są porównywane do tych lepszych. Jak wobec tego sprawić, by dziecko wierzyło w siebie i w swoje możliwości?

 

Tak, rzeczywiście to problem. W szkole nauczyciel częściej używa czerwonego długopisu wytykając błędy, ale nie zaznacza np. na zielono tego, co dziecko zrobiło dobrze. Dziecko wzbudza zainteresowanie częściej, gdy jest niegrzeczne, a wszelkie dobre zachowania, czy nawet dobre stopnie traktowane są jako norma.
Świadomy rodzic uczy się dostrzegać te dobre rzeczy i głośno o nich mówić. To znacznie trudniejsze, niż wytykanie błędów.
Gdy dziecko przyniesie słabszą ocenę, skupi się na tym, co zrobiło dobrze i na tym czego jeszcze nie umie, a nie na dopytywaniu, co dostał kolega z klasy.


Co zamiast krytyki? Jak wskazywać na błędy lub korygować złe zachowania?

 

Najważniejszą kwestię jest oddzielenie osoby od jej zachowania. To znaczy nazwanie tego co dziecko zrobiło źle: „Brzydko odezwałeś się do Pani, takie zachowanie jest niedopuszczalne. Przeproś Panią i pamiętaj, by już nigdy więcej tak nie robić.”, a nie „ Jesteś niegrzeczny, chamski i źle wychowany”. Po takim stwierdzeniu dziecko dalej może nie wiedzieć co zrobił źle, ale zapamięta, że jest niegrzeczne i chamskie.

 

Uwielbiam także słowo „jeszcze”, bo ono daje wiarę w to, że wszystko jest do nadrobienia.
„Jeszcze tego materiału nie opanowałeś na takim stopniu, by go zaliczyć”, znaczy – „wierzę, że jak popracujesz dłużej, nauczysz się i tego”.

Można też korygować złe zachowania chwaląc i podkreślając te dobre.
„O jak ładnie posprzątałeś pokój i te książki na półce, jak równo je poukładałeś, aż przyjemnie posiedzieć w takim pokoju”.
Dzieci lubią robić dobre rzeczy i być chwalone. Jeśli wiedzą co wzbudza zadowolenie rodzica, to chętnie powielą takie zachowanie.

 

Badania dowodzą też, że dzieci, których rodzice jasno określają oczekiwania wobec nich, są nie tylko bardziej pewne siebie, mają wyższe poczucie własnej wartości, ale lepiej też radzą sobie w szkole, a potem w dorosłym życiu. Ustalanie norm i zasad, poprzez stworzenie np. tzw. „Regulaminu domu”, to dobry sposób na wskazanie tych zachowań jakie chcemy pielęgnować w naszym życiu.


Jakie mogą być konsekwencje niskiego poczucia własnej wartości?

 

Skutki niskiego poczucia własnej wartości mogą być bardzo poważne.
Człowiek nie darzący siebie sympatią, nie czuje się dobrze we własnej skórze, nie ma dobrego zdania o sobie, ciągle ma sobie coś za złe, często odczuwa z tego powodu poczucie winy, złość i frustrację. Często rezygnuje z podjęcia jakiegoś zadania, bo z góry zakłada, że nie da rady. Niskie poczucie własnej wartości może przekładać się na nieasertywną, wręcz uniżoną postawę wobec innych ludzi. To oni są ważniejsi, bardziej godni uwagi, ich potrzeby są ważniejsze.  Może też mieć poczucie, że nie ma prawa na ich czas, uwagę, a w kontakcie z nimi zachowuje się jakby wręcz „przepraszał, że żyje”. Pozwala innym podejmować za siebie decyzje, często rezygnując z własnych potrzeb. Nie traktuje siebie jak kogoś cennego, tym samym sam decyduje, że sięgać i oczekiwać może jedynie mniej. Osoba taka może nadmiernie odwlekać lub zaniedbywać ważne dla niej sprawy, mieć tendencje do uprzykrzania sobie życia, wywoływać negatywne nastroje, użala się nad sobą. Nastolatki lub dorośli mogą mieć skłonność do wpadania w desperackie stany, nadmiernego szastania pieniędzmi, potrzebę bycia ciągle w centrum uwagi, nadmiernie pracować nad swoim wyglądem, byle  tylko jakoś się dowartościować.


Poczucie własnej wartości, a zawyżona samoocena- jak je rozróżnić?

 

Istnieje ogromnie cienka linia między wychowywaniem dziecka na pewnego siebie i świadomego swojej wartości człowieka, a rozpuszczonego wszystkowiedzącego aroganta.


Dzieci z wpatrzonymi w siebie zachwyconymi i bezkrytycznymi rodzicami pozwalają sobie na coraz więcej, nie tylko w stosunku do rodziców, ale i rówieśników czy nauczycieli. Także wychwalanie dziecka nieadekwatne do jego prawdziwych umiejętności, może przynieść w zderzeniu z rzeczywistością, jemu samemu bardzo wiele rozczarowań i frustracji.


W wychowaniu najlepiej znaleźć złoty środek, który nie będzie miał nic wspólnego z pozwalaniem dziecku na wszystko ani z tzw. wojskowym drylem. Wówczas nie stłamsimy osobowości, a jednocześnie damy możliwość rozwoju w bezpiecznym środowisku. W domu, gdzie wszystko wolno, a jednocześnie nic nie trzeba, dziecko, wbrew pozorom, nie czuje się bezpieczne. Przeciwnie, rodzice, którzy na wszystko pozwalają, postrzegani są jako słabi, a mając słabych rodziców nie można czuć się bezpiecznie.

 

Czy rodzic, który sam ma niskie poczucie własnej wartości może wychować dziecko, które w odróżnieniu od niego będzie wierzyło w siebie?

 

Tego wszystkiego można się nauczyć. Samych rodziców zachęcam do tego, by nie spoczywali na laurach i nie kończyli na stwierdzeniu – „mam niskie poczucie własnej wartości”, tylko by zabrali się do pracy nad sobą. To wspaniała lekcja dla ich dzieci. Przezwyciężając swoje słabości, nie poddając, ucząc się nowego doświadczania świata, dajemy dziecku doskonały przykład, że w życiu, zawsze jest odpowiednia chwila by zmienić je na lepsze.


Prowadzi Pani warsztaty „coaching rodzicielski” w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. Dla kogo są to zajęcia i czego można się na nich dowiedzieć?

 

Moje warsztaty, w tym także te organizowane w ramach programu „Fajna Rodzinka”, oparte są na wartościach holistycznych. To warsztaty dla wszystkich troskliwych rodziców, niezależnie od wieku ich dziecka, którzy chcą:
- cieszyć się swoim rodzicielstwem i dzieciństwem swoich dzieci;
- mobilizować siebie i swoją rodzinę do pozytywnych zmian i sposobu myślenia,
- wzmocnić swoją rolę w kształtowaniu osobowości swojego dziecka, chcą wzmacniać  w nim i sobie poczucie akceptacji, docenienia, pewność siebie, miłości i troski;
- potrzebują wsparcia i uniwersalnych wskazówek, które mogą ułatwić komunikację z dzieckiem jednocześnie dając mu poczucie, że jest kimś ważnym i wyjątkowym;
- stać się „trenerami/coachami” dla swojej rodziny tak, by każdy z jej członków mógł rozwinąć w niej pełnię swoich możliwości;
- wprowadzić w rodzinie pozytywne zmiany, które trwać będą jeszcze długo po zakończeniu warsztatów.
 

Gdyby miała Pani sformułować trzy najważniejsze rady dla rodziców, którzy właśnie stanęli na początku ścieżki wychowania swoich dzieci, takie żeby od początku pomagali dziecku w budowaniu własnej wartości, jak by one brzmiały?

 

Kochaj, zawsze i bezgranicznie. Mów o tym głośno i jak najczęściej, by dziecko nie tylko czuło, ale i słyszało. To ważne, bo akceptowane, będzie odważniej szło przez życie.
Słuchaj, bo tylko wtedy zrozumiesz, poznasz potrzeby, by adekwatnie zareagować.
Pozwalaj być samodzielnym i nie wytykaj przy tym błędów. Nie wyręczaj, pomagaj tylko wtedy, gdy wiesz, że dziecko sobie naprawdę nie poradzi samo.

 

Dodam jeszcze jedno:
Bądź przykładem dla swoich dzieci, bo obserwując Cię uczą się najwięcej.


Dziękuję bardzo za tę rozmowę. Mam nadzieję, że dzięki niej wielu rodziców dowie się jak wspierać swoje dzieci by ich poczucie własnej wartości wzrastało.

 

Wywiad przeprowadziła: Karolina Kraśniewska

 

 

Tych spośród was, którzy chcą dowiedzieć się więcej zapraszamy serdecznie na spotkanie z Agatą Szymenderą "Natura czy wychowanie ? Co czyni nas tym kim jesteśmy?", które jest organizowane przez Ligę Kobiet Sukcesu.


Spotkanie odbędzie się 7 września w Gościńcu Sucholeskim. Dowiecie się na nim m.in. o tym jak poznać czy wasze dziecko w swoim życiu odniesie sukces i co czyni nas tymi kim jesteśmy.


Więcej informacji o spotkaniu znajdziecie TUTAJ.



Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: „To działanie dodaje mi skrzydeł, pozwala... więcej » x
Zobacz » Wiadomości lokalne
Rodzinny Weekend na targach – znajdź swojego BZIKA!
Patronat CzasDzieci.pl

Rodzinny Weekend na targach – znajdź swojego BZIKA!

Rodzinny Weekend na targach łączy w sobie trzy wydarzenia - Happy Baby, Hobby oraz Aqua&ZOO. Hasłem przewodnim tegorocznych targów jest „Znajdź swojego BZIKA na targach!”. Darmowy wstęp dla dzieci do 13 roku życia oraz cena biletu – 15 złotych w przedsprzedaży gwarantują dobrą zabawę za niewielkie pieniądze dla osób w każdym wieku. więcej »
Dni Twierdzy Poznań - relacja

Dni Twierdzy Poznań - relacja

Ostatni weekend upłynął nam, podobnie jak wielu Poznaniakom, pod znakiem historii militarnej. W dniach 26-27 sierpnia odbywały się w stolicy Wielkopolski piąte już Dni Twierdzy Poznań. Razem z Julkiem odwiedziliśmy w tym roku Fort VI, który mieści przy ul. Lutyckiej. więcej »
Weekend w pigułce | 26-27 sierpnia 2017

Weekend w pigułce | 26-27 sierpnia 2017

Przed nami ostatni weekend wakacji. Będzie to weekend pełen fantastycznych propozycji dla tych, którzy lubią rodzinnie spędzać czas poza domem. Nie zabraknie atrakcji dla miłośników literatury, prawdziwych smakoszy, fanów aktywnego wypoczynku, a nawet lubiących zgłębiać ludowe tradycje. To wszystko i wiele więcej w najbliższy weekend w Poznaniu. więcej »
Kraina Olimpia - Spektakl "Co to?"

Kraina Olimpia - Spektakl "Co to?"

W ubiegłą niedzielę wybraliśmy się z córką pod stare Kino Olimpia, gdzie w okresie wakacji Scena Robocza oddała przestrzeń dzieciom. Kraina Olimpia - tak nazywa się ten projekt, w ramach którego dzieci na początku lipca zaprojektowały skwer wg. własnych upodobań. Tak oto z drzew zwisają tam wstążki, pod nimi znalazły się kolorowe ławki z palet, huśtawki oraz wielkoformatowe rzeźby. Dzięki temu jest tam bardzo wesoło i bajkowo. W każdą niedzielę Kraina Olimpia zaprasza dzieci na rozmaite warsztaty i spektakle. więcej »
"Kochaj, słuchaj, pozwalaj być samodzielnym" - jak wychować szczęśliwe i pewne siebie dziecko
Patronat CzasDzieci.pl

"Kochaj, słuchaj, pozwalaj być samodzielnym" - jak wychować szczęśliwe i pewne siebie dziecko

Rozmowa z Agatą Szymenderą, coachem dziecięcym i rodzicielskim, tutorem rozwoju osobistego dzieci oraz trenerem relacji. Założycielką Dziecięcej Szkoły Latania “Niebolandia”, gdzie dodaje dzieciom skrzydeł. Prowadzi warsztaty rozwoju osobistego dla dzieci “Mały Orzeł”, oraz warsztaty rozwoju kompetencji wychowawczych “Fajna Rodzinka”. Prywatnie jest szczęśliwą żona i mamą dwójki cudownych nastolatków.
więcej »
„To działanie dodaje mi skrzydeł, pozwala wstać rano z uśmiechem na buzi"
Patronat CzasDzieci.pl

„To działanie dodaje mi skrzydeł, pozwala wstać rano z uśmiechem na buzi"

Rozmowa z Patrycją Nowaczyk – Prezeską Ligii Kobiet Sukcesu, V-ce prezesem poznańskiego stowarzyszenia chorych na fenyloketonurię, dyrektorem Hotelu i Restauracji Gościniec Sucholeski, organizowała Pani pokazy mody, wybory Miss, a prywatnie matką dwóch synów. więcej »
Dawniej i dziś - Stare ZOO w Poznaniu

Dawniej i dziś - Stare ZOO w Poznaniu

Stare ZOO w Poznaniu to jeden z trzech najstarszych ogrodów zoologicznych w Polsce. Za tym miejscem stoi fascynująca historia trwająca już prawie 150 lat! Zobaczcie jak zmieniało się Stare ZOO przez ten czas! więcej »
5 miejsc dla miłośników zwierząt w Poznaniu i okolicach

5 miejsc dla miłośników zwierząt w Poznaniu i okolicach

Gdzie w Poznaniu można się wybrać, by przeżyć niezapomnianą przygodę w otoczeniu zwierząt? Mamy dla Was kilka propozycji! więcej »
Panny Młode dla Malucha
Patronat CzasDzieci.pl

Panny Młode dla Malucha

Pomysł narodził się spontanicznie. W czasie przygotowań do własnego ślubu, pomysłodawczyni projektu postanowiła, że cudownie byłoby zaangażować inne panny młode do pomocy w zbieraniu pieniędzy na szczytny cel. więcej »
Wielka GRAnda na powitanie ferii zimowych

Wielka GRAnda na powitanie ferii zimowych

Zimą, gdy pogoda za oknem nie nastraja do spacerów, spędzanie wolnego czasu nie musi ograniczać się do oglądania seriali w telewizji czy siedzenia przed komputerem. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami? Skorzystaj z naszego newslettera

Zobacz co zyskujesz

Temat na Czasie

Myśl globalnie - jedz lokalnie

Myśl globalnie - jedz lokalnie

Droga do zdrowego, zrównoważonego i sprawiedliwego jedzenia zaczyna się już od pierwszych lat dzieciństwa.  

Serwis na Czasie

Nowinki

Karta Dużej Rodziny

Karta Dużej Rodziny

Zapis czatu z ekspertem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Najciekawsze pytania i odpowiedzi...  
7 podpowiedzi jak uczyć dzieci patriotyzmu

7 podpowiedzi jak uczyć dzieci patriotyzmu

Umiłowanie i szacunek do Ojczyzny powinno wpajać się dziecku już od najmłodszych lat. Najlepiej poprzez zabawę, odkrywanie nowych, ciekawych...  

Giganci Programowania zapraszają

Temat na czasie

Disney English to skuteczna i sprawdzona w wielu szkołach metoda polegająca na całkowitym zanurzeniu się w świecie znanych i lubianych bohaterów filmów i kreskówek Disneya  

W domu z dzieckiem

Back To School Dolce Gusto Niezapominajka Doktor Misia Winx! Kapitan Nauka Rodzinne wakacje Domowa Akademia EkoRodzice radzą

Sonda – Czas Dzieci

Czy poleciłbyś portal CzasDzieci.pl znajomym rodzicom?
zdecydowanie nie
raczej nie
nie mam zdania
raczej tak
zdecydowanie tak


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2017