Lublin

Latający kufer
Lublin od 6 lat Nasz Patronat

Latający kufer

Od kilku lat Teatr Andersena prowadzi bardzo szeroką i ożywioną współpracę ze środowiskiem teatralnym Turcji. Za nami cztery festiwale (w Mardin, Ordu i dwukrotnie w Ankarze), trzy edycje warsztatów teatralnych ze studentami, młodzieżą i dziećmi. Lubelski teatr odwiedzali młodzi twórcy tureccy z Ankary i Istambułu. Każda kolejne spotkanie rodzi nowe pomysły i nowe plany na wspólne działania.

 

Spektakl „Latający Kufer”, według H. Ch. Andersena, który Państwu prezentujemy, jest owocem tej właśnie współpracy. Patron naszego teatru, oprócz kunsztu pisarskiego, zasłynął również jako zapalony podróżnik. Jego apetyt poznawania świata był tak silny, że nie ograniczał się tylko do modnych wówczas zakątków takich jak Wiedeń czy Londyn. Jak głosi jego podpis pod jedną z wycinanek: „Podróżować to żyć”. Swoje kroki skierował nawet do Istambułu. Owocem tej wyprawy jest właśnie baśni o latającym kufrze.

Twórcy spektaklu wplatając w tą orientalną opowieść losy samego Andersena, a także korzystając z innych wątków jego baśni („Brzydkiego Kaczątka”) opowiadają nam historię, w której baśniowość miesza się z realizmem, a świat orientu ze znaną nam współczesnością.

 

Nasz bohater, po stracie ojca, majątku, i rzekomych przyjaciół, zostaje sam. Jego jedynym dobytkiem jest stary kufer, który zupełnie niespodziewanie ujawnia swoje cudowne zdolności. Szybując ponad chmurami, Hans dociera aż do Istambułu. Tam, zagubiony i zadziwiony obcym światem, trafia do komnat tureckiej księżniczki, którą ojciec i władca Turcji - sułtan -  trzyma pod kluczem, by ustrzec przed wywróżoną nieszczęśliwą miłością. Młodzi od razu przypadają sobie do gustu, a Hansowi, dzięki swojej umiejętności opowiadacza baśni, udaję się nawet zdobyć przychylność sułtana i jego żony. Jednak wróżba mówi swoje, bo przecież nie łatwo jest zmienić los zapisany w gwiazdach.

 

Spektakl „Andersena” powstał przy okazji zbliżającego się Roku Kultury Polskiej w Turcji 2014.

 

Do współpracy przy projekcie został zaproszony reżyser turecki ECE OKAY. Ideą projektu jest stworzenie w najbliższym czasie, w Teatrze Miejskim w Istambule, drugiej wersji „Latającego Kufra”. Naszym marzeniem jest połączyć oba przedstawienia, i stawiając na jednej scenie aktorów polskich i tureckich pokazać widowni w Lublinie i w Istambule, że przekraczanie granic może być bajecznie proste, i wcale nie potrzeba do tego magicznych sprzętów.

 

IDEA SPEKTAKLU:

 

  • W wersji „Latającego Kufra” przygotowanej przez Arkadiusz Klucznika i Ece Okay został dodany magiczny bohater – łabędź.  Postać łabędzia, często wykorzystywana w baśniach Andersena jest jednym z symboli  Danii. Ptak ten jest również symbolem piękna, wznoszącym się wysoko i oglądającym wszystko z góry. Podczas lotu do Turcji, Hans (bohater scenariusza) pomaga łabędziowi ze zranionym skrzydłem. W podzięce ptak przepowiada mu jego przyszłe losy. Na końcu opowieści, gdy spotykają się ponownie, a ze spalonego kufra nie zostało nic, łabędź podsuwa Hansowi pomysł spisania swoich opowieści i przekazania ich ludziom.

 

·       Opowieść o przedmiotach,  którą w oryginalnej baśni Hans opowiada tureckiej księżniczce została zamieniona w scenariuszu na znaną wszystkim baśń „Brzydkie Kaczątko”. Tu, po raz kolejny, pojawia się symbol łabędzia. Ta zamiana historii, jest niezbędna dla konstrukcji dramaturgicznej ponieważ kostiumy w całym spektaklu są stylizowane właśnie na ptasie, z wykorzystaniem naturalnych ptasich piór.

 

 

·       Spektakl będzie przygotowany z wykorzystaniem kostiumów i  lalek ( przedmioty animowane przez aktorów). Całość przedstawienia można podzielić na dwie odrębne części:

  1. Główny wątek  o przygodach Hansa z latającym kufrem. Cześć pierwsza ma formę spektaklu musicalowego, z zastosowaniem widowiskowych kostiumów, rekwizytów i grą masce – wszystko w stylizacji i klimacie orientalnym, niczym z „Baśni tysiąca i jednej nocy”.
  2. „Brzydkie Kaczątko” – historia w historii (opowiadana na dworze tureckiej Księżniczki). Ta część ma formę narracyjną, w obrazie scenicznym natomiast zastosowana zostanie forma teatru tańca i teatru ruchu na tle muzycznym , z wykorzystaniem tych samych kostiumów co w części pierwszej, jednak przeobrażanych na scenie na oczach widza. 

 

Scenariusz spektaklu wg baśni H. Ch. Andersena w tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej

 

scenariusz, reżyseria i opracowanie muzyczne: Arkadiusz Klucznik 
II reżyser: Ece Okay (Turcja)
scenografia i kostiumy: Maciej Chojnacki
projekcje: Dawid Kozłowski
choreografia: Urszula Pietrzak / Wojciech Kaproń (LTT)
asystent reżysera: Roma Drozdówna
asystent scenografa: Maria Piskorz

Występują:

Hans Andersen – Bartosz Siwek
Księżniczka Esma – Urszula Pietrzak
Sułtan Abdullah, ojciec Esmy – Piotr Gajos
Kadyna Zeyneb, matka Esmy – Roma Drozdówna

Łabędź – Mirella Rogoza – Biel oraz Wojciech Kaproń (LTT) /  Dawid Bartoszek (GTWPL)

oraz

ludzie z Odensee (Dania) i ludzie z Istambułu (Turcja) – Bożena Dragun, Ilona Zgiet, Gabriela Jaskuła, Maryla Wąsiel, Wioletta Tomica, Jacek Dragun, Daniel Arbaczewski, Mateusz Kaliński, Konrad Biel, Bogusław Benek Byrski oraz Ryszard Drozd, Marcin Drozd, Dariusz Manel.

Wydarzenia w Lublinie

Warto zobaczyć