Łódź

Kamienica pełna dźwięków, sztuki i emocji

Kamienica pełna dźwięków, sztuki i emocji

W Łodzi jest taka specjalna kamienica. Kamienica 56 a w niej mnóstwo dźwięków, sztuki i emocji. Wszystko po to, żeby dorośli i dzieci mogli odkryć w sobie, to co maja najlepszego. O kondycji polskich uczniów i nauczycieli, o szerokim spectrum działania Stowarzyszenia Kamienica 56 rozmawiamy z Iwoną Pietrzak, arteterapeutą, bajkoterapeutą klinicznym, muzykoterapeutą i prezesem Stowarzyszenia Twórców Kultury i Sztuki Kamienica 56.

 

Jak i kiedy powstało Stowarzyszenie?

 

Stowarzyszenie Twórców Kultury i Sztuki Kamienica 56 powstało w 2006 roku, czyli w tym roku obchodzimy 10-lecie. Początkowo zrzeszało głównie łódzkich artystów plastyków, żeby zgodnie z nasza misją, wspierać ich twórczość. W 2009 roku Stowarzyszenie zmieniło profil działania skłaniając się w stronę edukacji przez sztukę. Przez kolejne lata do stowarzyszenia dołączyli arte terapeuci, muzykoterapeuci i muzykolodzy, aktorzy i wielu innych młodych twórczych ludzi z pasją tworzenia i działania.

 

Jaka idea teraz przyświeca Stowarzyszeniu?

 

Stowarzyszenie działa na rzecz ogółu społeczeństwa, jednak naszym ukochanym odbiorcą są dzieci w różnym wieku i pochodzące z różnych grup społecznych. Bawimy się z nimi, wchodzimy w rolę dziecka, aby lepiej zrozumieć ich świat i sposób myślenia, po to między innymi aby znaleźć takie narzędzia, które pozwolą nami wspomagać ich rozwój. Nauczanie przez doświadczanie, zabawę i emocje to najlepszy sposób aby do nich dotrzeć.

 

Czym się zajmujecie?

 

Duża rolę w naszych działaniach odgrywają książki. Kochamy piękne
książki, cenimy niezwykle naszych twórców i wydawców. Promujemy książki
wśród dzieci i ich rodziców. Tworzymy materiały edukacyjne, scenariusze
zajęć szkolnych, promujemy polskich ilustratorów i twórców książek artystycznych na arenie międzynarodowej m.in. Seul, Bolonia. Od kilku lat współtworzymy Salon Ciekawej Książki. W trakcie tej imprezy organizujemy wystawy, warsztaty prezentacje. Wspieramy projekt promujący wartościową książkę to „Czytarenka”, który prowadzi Katarzyna Szpilkowska. Zajmujemy się też pracą na rzecz ekologii - w roku 2015 zostaliśmy zaproszeniu do udziału w Dziecięcej Konferencji Klimatycznej do Szwecji jako jedyna organizacja z Polski.  Realizujemy warsztaty i szkolenia dla dzieci i nauczycieli ze szkół polonijnych „Skąd Ty jesteś?” oraz Edu Rewolucje. Członkami naszego stowarzyszenia są twórcy Teatru Wędrownego Małe Mi. Wspólnie z nimi tworzymy spektakle. Jak widać, jesteśmy zapraszani do wielu projektów edukacyjnych i kulturalnych.

 

Który z tych projektów był dla Was wyjątkowy?

 

Jeden z naszych ciekawszych projektów to plener edukacyjny Edu
Rewolucje przeprowadzony w 2015 r. Odbiorcami naszych działań było 15 nauczycieli polonijnych z 6 krajów. W trakcie szkolenia odbywały się
min warsztaty folklorystyczne, bajkoterapeutyczne, teatralne,
psychologiczne, muzykologiczne. Przekazywaliśmy nauczycielom
nowoczesne formy nauczania wykorzystując dostępne środki i materiały,
tak aby uatrakcyjnić nauczanie i zmotywować dzieci do podjęcia trudu
kształcenia dwujęzycznego. Więcej informacji o tym projekcie, można znaleźć na profilu Edu Rewolucji.

 

A wracając do dzieci - co sądzisz o kondycji artystycznej polskich uczniów?

 

Współczesne dzieci z jednej strony są super inteligentne ale przytłoczone przez elektroniczne urządzenia. Czują się przez nie stymulowane i przez to
rozedrgane emocjonalnie. Przez lata pracy obserwujemy ogromne,
niepokojące zmiany, jakie zachodzą np w małej motoryce. Dzieci są
bardzo mało sprawne manualnie, czyli na przykład nie mają umiejętności ruchu naprzemiennego, brakuje im koordynacji na linii oko – ręka. Uczniowie trzeciej klasy nie potrafią często ciąć nożyczkami, nawlekać igły czy zawiązywać sznurowadła. Ponadto obserwujemy ogromne deficyty bliskości, lęk przed dotykiem. Współczesne dzieci bardzo szybko się nudzą, co chwila domagają się nowych wrażeń, trudno im dłuższą chwilę skupić się nad jedną czynnością. Rośnie nam pokolenie neurotycznych, rozedrganych dzieciaków, które są inteligentnymi pierdołami życiowymi.

 

To są podstawy, które wynosi się z domu. Ale czy to nie jest też trochę wina nauczycieli?

 

Zauważamy niepokojący trend wśród nauczycieli. Wszelkie prace artystyczne mają być przede wszystkim efektowne, mają się podobać rodzicom, a nie koniecznie muszą być do końca wykonane przez dzieci. Ma być szybko, tanio ze spektakularnym efektem. Takie jest moje bardzo prywatne zdanie, iż obecnie, nie tylko dzieci, ale i dorosłych powinno się wtórnie edukować.

 

Jaka jest wasza odpowiedź na takie trendy?

 

Obserwując dzieci wprowadziliśmy szereg działań - warsztatów które na
nowo uczą dzieci doświadczania na przykład: Papralnia- strojenie zmysłów,
działania sensoryczne i rozwijające umiejętności poznawcze dziecka.
Ponadto Śpiewające misy- warsztaty uwrażliwiające na dźwięk, praca z
instrumentami archaicznymi.


Jakie działania planujecie w przyszłości?


Chcemy od czerwca  wprowadzić autorskie warsztaty dla rodziców i dzieci z wykorzystaniem instrumentów i wybranych elementów masażu. Trzeba dzieci głaskać, tulić, dotykać, masować. Jest to im potrzebne do prawidłowego rozwoju. Mamy nadzieję rozwinąć również naszą pracownię, w której będziemy pracować w oparciu o własne metody łączące terapię, sztuki artystyczne i nauczanie przez doświadczanie. Jeśli dziecko, podczas uczenia się, włącza w ten proces emocje, wiedza zostaje na zawsze. Mamy nadzieję, że wkrótce szkoły w Polsce zmienią metody nauczania, postawią na sztukę i prace manualne. Jak widać, nasze plany na przyszłość to dalsza praca na rzecz edukacji i wspomagania nauczania.

 

Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia!

 

Rozmawiała Magdalena Kurowska

 

Iwona Pietrzak Arteteraputa, bajkoterapeuta kliniczny, muzykoterapeuta, aktywnie działający animator kultury, wychowawca kolonijny, rękodzielnik, społecznik. Od 2010r pełni funkcję Prezesa Zarządu Stowarzyszenia Twórców Kultury i Sztuki Kamienica 56 w Łodzi. Współtworzy materiały edukacyjne i scenariusze zajęć dla dzieci. Wspólnie z Katarzyną Szpilkowską prowadzi warsztaty sensoryczne Papralnia oraz szereg zajęć edukacyjno – rękodzielniczych. Promotor sztuki, organizator wielu imprez kulturalnych w Łodzi m.in. Artystyczny Kiermasz Świąteczny w Muzeum Etnograficznym pod patronatem Marszałka Województwa. Prowadziła projekt ‘’Widzieć Więcej’’, Motylarnie, Kultura życia od kuchni. Współpracuje z Międzynarodowymi Targami Łódzkimi mi.n. przy takich  imprezach targowych jak Salon Ciekawej Książki, Na styku Kultur, Natura Food. Organizuje ekspozycje, wernisaże i wydarzenia promocyjne, w których pełni funkcję koordynatora i menagera działań. Jako trener realizowała cykl szkoleń w szkołach polonijnych w ramach projektu Skąd Ty jesteś, Edu Rewolucje. Członek KDO ds Nowoczesnej Edukacji przy Urzędzie Miasta Łodzi. Prowadzi autorskie zajęcia edukacyjne dla dzieci łączące dźwięk z masażem. Ponadto jest masażystą dźwiękiem, instruktorem masaży Shantala i Body Touch oraz masażu Raindrop. Wiele z tych metod wykorzystuje do pracy z dziećmi i rodzicami.

 

Prywatnie matka czwórki dzieci które są dla niej nieustannym źródłem doświadczeń. Uwielbia gotować zwłaszcza podczas imprez rekonstrukcyjnych. Kocha swojego pasa Sabę, która wiernie towarzyszy jej podczas pisania projektów i programów edukacyjnych.


 

 

1/6
1/6
2/6
2/6
3/6
3/6
4/6
4/6
5/6
5/6
6/6
6/6

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Wiadomości lokalne

Warto zobaczyć