Łódź

Wycieczki, zajęcia terenowe i warsztatowe w Ogrodzie Botanicznym

Wycieczki, zajęcia terenowe i warsztatowe w Ogrodzie Botanicznym

Na wycieczki z przewodnikiem, zajęcia terenowe i warsztatowe w Ogrodzie Botanicznym oraz Skansenie roślinnym obowiązują wcześniejsze zapisy pod numerem telefonu 42 688 44 20 (pn-pt. 7.00-15.00).


Koszt wycieczki 1 grupy z przewodnikiem (max. 30 osób) lub warsztatów to 40 zł + bilety wstępu do Ogrodu w cenie: bilety ulgowe – 3zł, normalne – 6 zł.


W przypadku wycieczki do Ogrodu Botanicznego bez przewodnika (samodzielnie) nie trzeba wcześniej rezerwować terminu, wystarczy przy wejściu do Ogrodu zakupić bilety wstępu.

 

PRZEDSZKOLE
1. Kolorowe lato w ogrodzie
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Zajęcia terenowe prowadzone w okresie letnim, podczas których dzieci odwiedzają najbardziej kolorowe zakątki Ogrodu. Prowadzący zajęcia pokazuje dzieciom rośliny kwitnące, zwraca uwagę na ich barwę i zapach. Spacer po Ogrodzie jest połączony z obserwacją przyrody i odkrywaniem jej piękna.
2. Przyroda moim domem
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Podczas zajęć dzieci obserwują przyrodę, używając do jej poznania zmysłów, takich jak: wzrok, słuch, dotyk i węch. Prowadzący pokazuje dzieciom piękno przyrody i mówi o tym jak wielką ma ona wartość. Dzieci dowiadują się, że są częścią przyrody i że należy ją chronić. Zajęcia mają na celu wzbudzenie w dzieciach pozytywnych emocji w stosunku do przyrody, w tym radości z odkrywania jej tajemnic.
3. Poznajemy rośliny chronione
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Zajęcia, podczas których dzieci zapoznawane są z tematyką roślin chronionych. Prowadzący wyjaśnia w jakim celu chroni się rośliny oraz pokazuje przykłady roślin chronionych. Dzieci dowiadują się czym jest ogród botaniczny i w jaki sposób można chronić przyrodę. Celem zajęć jest uświadomienie dzieciom potrzeby dbania o przyrodę, w tym o świat roślin.
4. Wyczarowane z natury
Temat realizowany w sali dydaktycznej
Zajęcia plastyczne dla najmłodszych, z wykorzystaniem materiału roślinnego i przy użyciu różnych technik plastycznych. Podczas zajęć prowadzący przedstawia dzieciom w formie prezentacji fotografie przyrodnicze. Dzieci zainspirowane pięknem przyrody wykonują prace plastyczne. Zajęcia mają na celu rozwój zdolności manualnych, a także rozwój wyobraźni i sfery emocjonalnej.
5. Wycieczka po Ogrodzie Botanicznym
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Spacer po Ogrodzie, łączący obserwację przyrody ze zwiedzaniem najbardziej atrakcyjnych dla dzieci zakątków Ogrodu. Prowadzący pokazuje dzieciom różne działy Ogrodu i opowiada o roślinach rosnących na ich terenie. Podczas spaceru po Ogrodzie dzieci obserwują przyrodę i odkrywają jej piękno.

 

SZKOŁA PODSTAWOWA klasy I-III

Te same wycieczki co dla Przedszkola plus dodatkowe, przedstawione poniżej:

 

3. Podziwiam i chronię przyrodę
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Zajęcia terenowe, podczas których dzieci obserwują przyrodę, odkrywają jej piękno oraz rozmawiają z prowadzącym o tym jak wielką ma ona wartość. Uczniowie dowiadują się, że są częścią przyrody i że powinno się ją chronić. W trakcie trwania spaceru dzieci odkrywają różnorodność świata roślin i dowiadują się wielu ciekawostek z nią związanych. Zajęcia mają na celu wzbudzenie w dzieciach pozytywnych emocji w stosunku do przyrody, w tym radości z odkrywania jej tajemnic.
4. Poszukiwacz skarbów
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Zajęcia kształtujące spostrzegawczość i zmysł orientacji w terenie oraz poszerzające u dzieci wiedzę ogólnoprzyrodniczą. Uczestnicy zajęć poszukują „Kamiennego Strażnika” strzegącego skarbu, idąc szlakiem wyznaczonym na mapce. W trakcie zajęć dzieci zatrzymują się przy różnych roślinach, o których opowiada prowadzący. Zajęcia stanowią połączenie zabawy z edukacją przyrodniczą.
6. Pożyteczny świat roślin
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Zajęcia terenowe zapoznające dzieci z rolą roślin w przyrodzie. Prowadzący omawia na przykładach funkcje pełnione przez rośliny oraz opowiada o wielu ciekawostkach związanych m.in. z ich wzrostem, rozmnażaniem, wyglądem i właściwościami leczniczymi. Dzieci obserwują różnorodność roślin i odkrywają ich piękno oraz dowiadują się jak ważne są one dla istnienia życia na Ziemi.

 

SZKOŁA PODSTAWOWA klasy IV-VI
1. Kolorowe lato w ogrodzie

Temat realizowany na terenie Ogrodu
Wycieczka po Ogrodzie, podczas której prowadzący opowiada o przyrodzie i pokazuje dzieciom gatunki roślin, których pełnia kwitnienia i wegetacji przypada na okres letni. Uczestnicy zajęć poznają wiele ciekawostek na temat obserwowanych roślin, zwiedzając poszczególne działy Ogrodu.
2. Jakie to drzewo?
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Zajęcia zapoznające dzieci z podstawowymi gatunkami rodzimych drzew iglastych i liściastych. Podczas lekcji dzieci podchodzą do okazów poszczególnych gatunków drzew i obserwują ich charakterystyczne cechy. Prowadzący omawia z dziećmi kształt blaszki liściowej, kolor kory, sylwetkę drzewa oraz w zależności od pory roku wygląd pąków, kwiatostanów, owoców lub szyszek. Dzieci dowiadują się także wielu ciekawostek związanych z drzewami oraz poznają gatunki drzew objęte ochroną.
3. Jakie to zioło?
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Zajęcia terenowe, podczas których prowadzący przybliża dzieciom świat roślin zielnych. Uczestnicy zajęć dowiadują się o właściwościach leczniczych wielu roślin oraz poznają pospolite gatunki chwastów. Dzieci oglądają i wąchają rośliny aromatyczne oraz dowiadują się o istnieniu roślin trujących. Prowadzący zwraca także uwagę na gatunki objęte ochroną.
4. Ciekawostki z życia roślin
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Zajęcia zapoznające dzieci z tajnikami świata roślin. Prowadzący przedstawia dzieciom wiele ciekawostek związanych m.in. ze wzrostem, rozmnażaniem i odżywianiem się roślin. Dzieci poznają rośliny o interesującym wyglądzie, budowie i ciekawych właściwościach. Uczestnicy zajęć dowiadują się również o zastosowaniu roślin w życiu człowieka oraz ich roli w przyrodzie.
5. Żyjący ogród
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Zajęcia przyrodnicze, stanowiące połączenie wiedzy botanicznej z zoologią i ochroną przyrody. Podczas spaceru w terenie dzieci obserwują rośliny i zwierzęta żyjące w Ogrodzie oraz dowiadują się wielu ciekawostek na ich temat. Prowadzący opowiada o przyrodzie jako o całości i podkreśla znaczenie istnienia różnych zależności między organizmami, w tym pomiędzy roślinami a zwierzętami. Uczestnicy zajęć dowiadują się również jakie cechy powinien mieć ogród przyjazny przyrodzie.
6. Młody geograf
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Zajęcia ogólnoprzyrodnicze, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy z zakresu geografii. Podczas zajęć, dzieci odwiedzają różne zakątki Ogrodu, w tym ścieżki dydaktyczne: „Czasoprzestrzeń przyrodnicza” oraz „Skały Ogrodu Botanicznego”. Prowadzący przedstawia poszczególne obiekty na ścieżkach i razem z uczestnikami zajęć omawia wiele zagadnień, związanych m.in. z obrotowym i obiegowym ruchem Ziemi, procesami powstawania skał oraz pogodą. Podczas lekcji, dzieci uczą się także orientacji w terenie oraz posługiwania się mapą.
7. Jak chronić przyrodę?
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Zajęcia terenowe poświęcone zagadnieniom ochrony przyrody. Podczas lekcji dzieci rozmawiają z prowadzącym o powodach, celach i sposobach ochrony przyrody. Prowadzący opowiada o gatunkach chronionych i zagrożonych wyginięciem, roli ogrodów botanicznych w ochronie różnorodności biologicznej oraz o istnieniu różnych form ochrony przyrody. Uczestnicy zajęć obserwują i odkrywają piękno przyrody oraz uświadamiają sobie potrzebę jej ochrony. Zajęcia mają na celu wzbudzenie w dzieciach pozytywnych emocji w stosunku do przyrody, w tym radości z odkrywania jej tajemnic oraz świadomej potrzeby dbania o nią.
8. Przyroda i sztuka
Temat realizowany w sali dydaktycznej
Zajęcia, w trakcie których dzieci samodzielnie wykonują prace plastyczne, używając do ich zrobienia materiału roślinnego. Prowadzący przedstawia dzieciom krótką prelekcję o inspiracji przyrodą w sztuce. Prezentuje również fotografie, ukazujące piękno przyrody. Uczestnicy zajęć po obejrzeniu prezentacji wykonują, za pomocą określonych technik plastycznych, własne prace. Zajęcia rozwijają zdolności manualne i wyobraźnię, pozwalają wyrazić emocje oraz uświadamiają, iż przyroda stanowi ogromną inspirację twórczą.
9. Odkrywamy świat za pomocą mikroskopu
Temat realizowany w sali dydaktycznej
Zajęcia, podczas których dzieci uczą się jak korzystać z mikroskopu oraz poznają jego budowę. Uczestnicy zajęć samodzielnie wykonują preparat mikroskopowy oraz obserwują wybrane obiekty pod powiększeniem.
10. Wycieczka po Ogrodzie Botanicznym
Temat realizowany na terenie Ogrodu
Spacer po Ogrodzie, łączący obserwację przyrody ze zwiedzaniem najbardziej atrakcyjnych dla dzieci zakątków Ogrodu. Prowadzący pokazuje dzieciom różne działy Ogrodu i opowiada o roślinach rosnących na ich terenie. Podczas spaceru po Ogrodzie dzieci obserwują przyrodę i odkrywają jej piękno.

 

Zarząd Zieleni Miejskiej Ogród Botaniczny

ul. Krzemieniecka 36/38 94-303 Łódź

tel. 42 688 44 20

fax 42 688 44 14

e-mail: sekretariat@botaniczny.lodz.pl

 

 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Wiadomości lokalne

Warto zobaczyć