Bierzemy się do kupy! Projekt miejski dla mieszkańców, firm i samorządów.
W styczniu 2015 ruszył projekt Kupon Sponsorowany - pierwszy w Polsce program, który pozwala sfinansować i dostarczyć do miast darmowe woreczki do sprzątania po psach, w ilościach potrzebnych do uporania się z problemem psich odchodów, bez angażowania środków publicznych. Projekt finansowany jest przez firmy i przedsiębiorstwa prywatne. W zamian za wsparcie sponsorzy mogą zamieszczać informacje i reklamy na woreczkach – ekologicznym nośniku, którego finalnym odbiorcą jest 30 procent społeczności w miastach. Organizatorem projektu jest agencja Afair Project.
Celem projektu Kupon Sponsorowany jest wyeliminowanie problemu psich odchodów w naszych miastach. Projekt będzie realizowany długoterminowo, a zaplanowane działania przewidują dotarcie do 30 procent mieszkańców miast, którzy są właścicielami psów. Większość z nich deklaruje sprzątanie, jednak efekty w przestrzeni wciąż nie są zadowalające, dlatego potrzebny jest zorganizowany zespół działań na skalę globalną. Rolki pomarańczowych woreczków mają wspomóc właścicieli w wyrobieniu nawyku regularnego sprzątania.
O problemie
W całej Polsce żyje łącznie ok. 7,5 miliona psów, które załatwiają swoje potrzeby przynajmniej raz dziennie. W związku z tym do przestrzeni miejskiej trafiają dziennie setki ton odchodów. Sprzątanie po psach to nie tylko kwestia estetyki, psie odchody mogą być źródłem wielu chorób u osób dorosłych oraz dzieci, których organizm jest najmniej odporny na infekcje - rocznie nawet 8 procent dzieci zaraża się pasożytami znajdującymi się w psich odchodach. Badania przeprowadzone w miastach dowodzą, że aż 70% alejek osiedlowych oraz 50% placów zabaw jest skażonych jajami pasożytów zwierzęcych, które mogą przetrwać w glebie nawet 10 lat. Dlatego ważne jest aby właściciele czworonogów sprzątali niezwłocznie i regularnie.
Zapotrzebowanie
Do popularyzacji sprzątania wśród właścicieli niezbędny jest stały i ułatwiony dostęp do jednorazowych woreczków. W mieście wielkości Wrocławia, aby całkowicie oczyścić przestrzeń publiczną, potrzebne są prawie 3 miliony woreczków każdego miesiąca. Rolki woreczków powinny być łatwo dostępne na terenie całego miasta.
O realizacji
Pilotażowa realizacja trwa właśnie we Wrocławiu do wiosny i pozwala oczyścić trawniki i chodniki miejskie z 30 ton psich odchodów. Dzięki współpracy z władzami miasta, do mieszkańców trafi 15 tysięcy rolek, czyli 300 tysięcy pomarańczowych woreczków. W aktywną dystrybucję na ulicach i w parkach zaangażowani są wolontariusze i eko-strażnicy. Projekt wspiera zajęcia edukacyjne dla uczniów szkół, na których dzieci i młodzież uczą się obowiązku sprzątania po zwierzętach domowych. Rolki wykorzystywane w ramach zajęć uczestnicy mogą przekazać dalej do właścicieli psów w swoim otoczeniu – rodzinie, sąsiadom lub znajomym.
Woreczki są jedynym drukowanym nośnikiem informacji w projekcie, co pozwala zrezygnować z plakatów, folderów, ulotek i oszczędzić produkcję papieru. Mieszkańcy mogą zapoznać się ze szczegółami projektu na www.kuponsponsorowany.pl oraz nawiązać interakcję poprzez fanpage na portalu Facebook. Projekt Kupon Sponsorowany jest możliwy do wdrożenia we wszystkich miastach w Polsce, przedstawiciele władz miejskich oraz przedstawicieli firm prywatnych z każdej branży mogą zgłosić chęć uczestnictwa drogą mailową: kontakt@kuponsponsorowany.pl. Więcej o programie edukacyjnym: http://www.kuponsponsorowany.pl/ct-menu-item-18/31-articles/175-article-15