Kraków

Piękna i Bestia w Teatrze Groteska

"Oczy mnie oszukiwały, a uszy zagłuszały prawdę". Spektakl "Piękna i Bestia" Teatru Groteska to opowieść o pięknie niewidzialnym dla oczu, a także o wartości poświęcenia się dla drugiego - sztuki ważnej i coraz bardziej zapomnianej w dzisiejszym świecie.

 

Teatr Groteska po remoncie otwiera ponownie swoje podwoje. W salach na nowo dostosowanych do potrzeb widzów będzie można podziwiać zarówno zachwycające spektakle dla dzieci, jak i wartościowe propozycje dla dorosłych.

 

Pierwszym spektaklem wystawionym po przerwie będzie "Piękna i Bestia". Dlaczego warto jeszcze raz wrócić do tak wiele razy interpretowanej historii? Inspiracją jest oryginalna opowieść „La Belle et la Bête” napisana przez Jeanne-Marie Leprince de Beaumont w XVIII wieku. Wzbogacona o pomysły innych twórców oraz propozycje Reżysera stała się ciekawym spektaklem muzycznym, w którym wykorzystane zostały także maski, lalki żyworękie, półmaski, choreografia i śpiew. Reżyser, Jerzy Jan Połoński, postanowił podkreślić to, co piękne i szlachetne w historii o Pięknej i Bestii: historia tego piękna, o którym też później pisał Antoine de Saint-Exupéry w “Małym Księciu”, że najważniejsze jest niewidoczne dla oczu i najlepiej patrzy się sercem, to prawda uniwersalna, która się nigdy nie zestarzeje. Każdy książę może być bestią i każda bestia może kryć w sobie księcia.

 

Spektakl jest opowiadaniem. Dyrektor Teatru Groteska Adolf Weltschek podkreśla, że nic nie jest w stanie zastąpić dobrze opowiedzianej historii, bo możemy się utożsamiać tylko z drugim człowiekiem: albo być przeciwko niemu albo być za nim. To jest naturalne w nas. Dlatego w Teatrze możemy zobaczyć spektakle, które zapraszają do świata bohatera. Jeśli uda się przekazać historię bohatera, to uda się także zainteresować jego losami i tym wszystkim, co się w dzieje w jego świecie.

 

Historię bohatera opowiadają aktorzy. W "Pięknej i Bestii" towarzyszą im także różnego rodzaju maski. Jest to urozmaiceniem, ale także wyzwaniem. Użycie maski, która nie jest mimiczna i nie wyraża emocji, wymaga od aktora pokazania emocji całym ciałem. A to nie jest łatwe zadanie. Zwłaszcza, gdy towarzyszy temu bogata choreografia i śpiew.

 

Tym, co tworzy świat bohatera, oprócz gry aktorskiej, jest niewątpliwie scenografia. W "Pięknej i Bestii" inspiracją Scenografa, stała się tajemniczość. Zobrazowana została za pomocą drzwi. Mariusz Napierała tłumaczy, że według niego drzwi zawsze kryją tajemnicę. Mogą być drzwi od pałacu, mogą to być drzwi od szafy. Za nimi kryje się zawsze jakaś tajemnica, opowieść. To jest myśl przewodnia plastyczna tego spektaklu. Jaka to tajemnica? Będzie można przekonać się przychodząc na spektakl. Czy Wy też za tajemniczymi drzwiami znajdziecie piękno, przyjaźń, miłość ujęte we wciągającej opowieści?

 

Spektakl przeznaczony jest dla dzieci od lat 5. Jednak Dyrektor Teatru Groteska Adolf Weltschek podkreśla, że adresatami jesteśmy my wszyscy. Wielość sensów zawarta w "Pięknej i Bestii" sprawia, że także dorośli znajdą tam bogaty przekaz. Jest to opowieść archetypiczna o wartości poświęcenia się dla drugiego w świecie pełnym egoizmu. Ta historia zachęca do odbudowania gotowości do poświęcenia. Mam nadzieję, że ten przekaz zostanie wyartykułowany w sposób znaczący. Temu służy ta opowieść oraz konsekwentnie wprowadzana przez nas do repertuaru klasyka literatury dziecięcej, ale także na scenie dla dorosłych - klasyka dla dorosłych. Zarówno w jednym i w drugim wypadku staramy się przenosić na scenę rzeczy ważkie, w sensie elementarnych wartości w życiu, których zaczyna brakować coraz bardziej.

 

Aktorzy: Julia Dyga i Dominik Gorbaczyński, fot. Krzysztof Rzepecki

 

adaptacja i reżyseria: Jerzy Jan Połoński

scenografia: Mariusz Napierała

choreografia: Jarosław Staniek

muzyka: Łukasz Damrych

 

oraz:

asystent reżysera : Lech Walicki

asystent choreografa : Katarzyna Zielonka

inspicjent: Łukasz Rutkowski

 

Obsada:

Bella: Julia Dyga

Bella: Dominika Guzek

Maria, Wilk, Strzyga: Katarzyna Kopczyk

Anna, Wiedźma, Wilk: Monika Filipowicz

Kamerdyner: Adam Godlewski

Kamerdyner: Zbigniew Kozłowski

Bestia: Dominik Gorbaczyński

Ojciec, Strzyga: Paweł Mróz

Kupiec I, Listonosz, Wilki, Strzyga: Lech Walicki

Gus, Kupiec II, Wilk, Strzyga: Bartosz Watemborski

 

Premiera spektaklu już 2 i 3 marca

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Wiadomości lokalne

Warto zobaczyć