Dla Rodziców

Karty obrazkowe: ucz się z maluchem słówek poprzez zabawę

Flashcards, od ang. flash, czyli błysk, to inaczej karty, które w atrakcyjny sposób wspomagają naukę i zapamiętywanie. Najczęściej występują w formie kart obrazkowych wykorzystywanych do nauki słownictwa, z powodzeniem można się nimi bawić również z najmłodszymi dziećmi. Na kartach znajdują się rysunki lub zdjęcia ilustrujące zjawiska, procesy, przedmioty, ludzi, zwierzęta... W sprzedaży dostępne są także karty z podpisami w języku polskim lub angielskim – podpisy mogą znajdować się pod ilustracją albo na rewersie karty. Flashcards można przygotować samemu, pobrać przykładowe z sieci albo kupić zestawy przygotowane przez specjalistów, np. karty obrazkowe z edukacyjnej serii Kapitan Nauka. Jak widać, możliwości jest wiele.

 

fot. Martyna Topolska, www.mamyzdanie.pl

 

Dlaczego warto używać kart obrazkowych w nauczaniu języka angielskiego?


Karty obrazkowe nieprzypadkowo zrobiły ogromną karierę w nauczaniu: ich wykorzystanie w procesie nauki przynosi bowiem wiele korzyści. Dzięki różnym wariantom karty obrazkowe sprawdzą się w zabawie z dziećmi, które jeszcze nie opanowały umiejętności czytania i pisania. Interesujące, kolorowe obrazki pomagają w zapamiętywaniu poznanych słówek. Wprowadzają też element fabularyzacji, inspirują do układania historii. Można je także wykorzystać do zabaw z elementami ruchowymi, co jest szczególnie istotne podczas zajęć z maluchami.

 

Garść ważnych zasad


Bez względu na to, jakie karty wybierzesz i jak będziesz je wykorzystywać, warto pamiętać o kilku ważnych zasadach.

 

  1. Nie zapominaj, że nauka z kartami ma być dla dziecka zabawą. Wybieraj urozmaicone ćwiczenia, nie narzucaj.
  2. Nie zmuszaj dziecka do nauki, kiedy nie ma ono na to ochoty. Nie upieraj się, że należy kontynuować lekcję, ponieważ nie obejrzeliście np. jeszcze wszystkich kart przewidzianych na dziś, gdy koncentracja twojego dziecka spadła.
  3. Baw się z dzieckiem systematycznie – krótka zabawa może przynieść większe korzyści niż wielogodzinne zajęcia, pod warunkiem jednak, że będzie odbywała się systematycznie. Regularne zabawy stymulują pamięć i zwiększą rozpoznawalność słówek u dziecka.
  4. Upewnij się, że dobrze wymawiasz wszystkie słowa przedstawione na kartach – skonfrontuj swoją wymowę z zapisem fonetycznym i nagraniami audio. To bardzo ważne, bo dzieci zapamiętają brzmienie słów dokładnie w taki sposób, w jaki je wypowiesz.

 

fot. Anna Marcula, www.maluszkoweinspiracje.pl

 

Kilka słów o czytaniu globalnym


Zabawa kartami obrazkowymi z podpisami może też przygotować najmłodszych do nauki czytania globalnego metodą Glenna Domana. Dzięki tej metodzie maluch uczy się rozpoznawać całe wyrazy w sposób graficzny, mimo że nie zna ani jednej litery alfabetu. Postrzega on zapisany wyraz jako całość. W przeciwieństwie do tradycyjnej, analityczno-syntetycznej metody czytania, metodę Domana można stosować już u maluchów od pierwszego roku życia! Opanowanie czytania globalnego ułatwia też późniejsze przyswojenie metody analityczno-syntetycznej – w pewnym momencie dziecko samo zaczyna zauważać związek między literami a wymawianymi głoskami, a kiedy opanuje alfabet, szybko nabywa umiejętności łączenia liter w słowa.

 

Jak uczyć maluchy angielskich słówek z wykorzystaniem flashcards?


Propozycji jest nieskończenie wiele! Tutaj przedstawimy zaledwie kilka podstawowych.

 

  1. Prezentacja pojedynczych kart z obrazkami
    Zabawa ta polega na pokazywaniu dziecku przez krótką chwilę każdej karty przy równoczesnym wypowiadaniu słowa po angielsku. Możesz podzielić karty na mniejsze porcje i regularnie je zmieniać.
  2. Twórcze opozycje
    Poproś dziecko o podzielenie kart na te, które lubi, oraz te, których nie lubi. Potem zadaj pytanie o każdą kartę, powtarzając po angielsku słówko na niej prezentowane.
  3. Wskazywanie wśród innych kart
    Rozłóż przed dzieckiem karty i zadawaj pytania, np. Gdzie jest pies? Gdy dziecko poprawnie wskaże kartę, powtórzcie słówko po angielsku.
  4. Rozpoznawanie cech
    W tym wariancie po rozłożeniu kart przed maluchem zadawaj mu pytania o cechy, np. Co jest zielone? Co ma uszy? Co szybko biega? Jakie zabawki masz w pokoju? Przy prawidłowych wskazaniach wymawiaj angielskie słowo.
  5. Oryginalne sposoby prezentacji kart
    Możesz także umieścić karty w otoczeniu dziecka w taki sposób, by często miało z nimi kontakt w ciągu dnia, np. przymocować je do sznurka nad łóżeczkiem za pomocą spinaczy albo do tablicy magnetycznej w pokoju.
  6. Wskazywanie angielskich słówek
    Gdy dziecko zaczyna już rozpoznawać słówka, można uatrakcyjnić zabawę. Pokazujemy wtedy np. 3 karty, które maluch już zna, i prosimy o wskazanie obrazka, artykułując prośbę po angielsku.
  7. Czego brakuje?
    To trudniejsza zabawa rozwijająca też spostrzegawczość. Polega na prezentowaniu dziecku kilku kart, a następnie schowaniu jednej wtedy, gdy dziecko ma zasłonięte oczy. Zadaniem malca jest odgadnięcie, której karty brakuje.

 

fot. Małgorzata Ostrowska, www.jaskoweklimaty.pl

 

To dopiero kilka propozycji – jest ich o wiele więcej! Już niedługo kolejny tekst o kartach obrazkowych, tym razem o zastosowaniu kart w nauczaniu starszych dzieci.


Więcej o kartach obrazkowych Kapitana Nauki dowiesz się tutaj:

 

 

 

Dla Rodziców – pozostałe:

Zajrzyj do nas:

© CzasDzieci.pl 2017