Uczę 6-latka metoda sylabową bez efektów
Witam. Od 1,5 miesiąca uczę syna (jest w zerówce) korzystając z Pani książeczek z serii " Kocham czytać". Nauczył się pierwszych sylab z "P" i "M". Problem zaczął się, gdy przyszło do pokazywania/odczytywania wszystkich sylab z P i M wymieszanych. On zwyczajnie zgaduje, gdzie jest np. PA MA itd. Mieszają mu się spółgłoski. To trwa już 3 tygodnie. Jestem coraz bardziej załamana. Czy on się kiedyś tego nauczy?
Pytanie przysłała pani Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
trzy tygodnie to dla niektórych dzieci zbyt krótki czas nauki. Wszystkim dzieciom leworęcznym dzieciom ze skrzyżowaną lateralizacją oraz dzieciom gdzie w rodzinach są przypadki leworęczności lub dysleksji czytanie sprawia kłopot. Dzieci te szybko uczą się samogłosek, bo te przetwarzane są w strukturach prawej półkuli, a potem jest problem, gdy trzeba czytać sekwencjami. Najważniejsze, by nie uczyć głoskowania. Jeśli w zerówce jest metoda głoskowania, to ona właśnie negatywnie wpływa na naukę czytania i pisania. Głoskowanie bardzo utrudnia życie wszystkim dzieciom, nie tylko tym przetwarzającym język w prawej półkuli mózgu.
Warto poćwiczyć lewą półkulę, by dziecko radziło sobie z szeregowaniem i sekwencjami - Program "Szeregi i sekwencje" Marta Korendo (www.wir-wydawnictwo.com). Można także skorzystać z Sylabowych Piotrusiów (www.we.pl). Proszę nie tracić wiary! Metodą sylabową nauczyły się czytać wszystkie dzieci, które prowadziłam ja i moje koleżanki w poradni.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska