Strefa rodzica » Porady naszych Ekspertów

Uczę 6-latka metoda sylabową bez efektów

Witam. Od 1,5 miesiąca uczę syna (jest w zerówce) korzystając z Pani książeczek z serii " Kocham czytać". Nauczył się pierwszych sylab z "P" i "M". Problem zaczął się, gdy przyszło do pokazywania/odczytywania wszystkich sylab z P i M wymieszanych. On zwyczajnie zgaduje, gdzie jest np. PA MA itd. Mieszają mu się spółgłoski. To trwa już 3 tygodnie. Jestem coraz bardziej załamana. Czy on się kiedyś tego nauczy?

Pytanie przysłała pani Monika
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Odpowiedź:

Droga Pani Moniko,

trzy tygodnie to dla niektórych dzieci zbyt krótki czas nauki. Wszystkim dzieciom leworęcznym dzieciom ze skrzyżowaną lateralizacją oraz dzieciom gdzie w rodzinach są przypadki leworęczności lub dysleksji czytanie sprawia kłopot. Dzieci te szybko uczą się samogłosek, bo te przetwarzane są w strukturach prawej półkuli, a potem jest problem, gdy trzeba czytać sekwencjami. Najważniejsze, by nie uczyć głoskowania. Jeśli w zerówce jest metoda głoskowania, to ona właśnie negatywnie wpływa na naukę czytania i pisania. Głoskowanie bardzo utrudnia życie wszystkim dzieciom, nie tylko tym przetwarzającym język w prawej półkuli mózgu.
Warto poćwiczyć lewą półkulę, by dziecko radziło sobie z szeregowaniem i sekwencjami - Program "Szeregi i sekwencje" Marta Korendo (www.wir-wydawnictwo.com). Można także skorzystać z Sylabowych Piotrusiów (www.we.pl). Proszę nie tracić wiary! Metodą sylabową nauczyły się czytać wszystkie dzieci, które prowadziłam ja i moje koleżanki w poradni.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: nauka czytania


KOMENTARZE:

Nie jest prawdą, że WSZYSTKIE dzieci leworęczne lub ze skrzyżowaną lateralizacją mają problem z czytaniem. Mam dominujące lewe oko i ucho, a prawą rękę i nogę i nie miałam żadnych problemów z czytaniem (z pisaniem tak, brzydkie pismo i czasami lustrzane odbicia). A uczyłam się czytać literka po literce. Znam też osoby leworęczne, które nie miały problemów ani z czytaniem, ani z pisaniem (za wyjątkiem rozmazywania atramentu w podstawówce).

dodany: 2014-06-16 20:30:33, przez: Imieto Mamilion Osob

Co właściwie za różnica między metodą sylabową a tą z głoskowaniem? Ja umiałem czytać jeszcze w przedszkolu - całkiem wyraźnie przed zerówką w PEŁNYM zakresie (oficjalnie przewidzianym na pierwszą klasę) - czytanie chwyciłem prawie sam, nawet nie zauważając, jaką konkretną metodą to się właściwie odbyło...i dopiero teraz dedukuję powoli, do czego były kolejne teksty w moich elementarzach...

dodany: 2013-11-21 17:38:22, przez: BoarFriend

WITAM SERDECZNIE PISZĘ BO JESTEM ZROZPACZONY I ZARAZEM WYSTRASZONY . SYN MA 5,5 LATEK A OD OK ROKU UCZĘ GO CZYTAĆ ALFABET ZNA CAŁY I TU JEST PROBLEM KTÓRY MNIE JAKO OJCA PRZERASTA TYLKO LITERUJE I NIE POTRAFI POWTÓRZYĆ W JEDNEJ CAŁOŚCI TEGO CO LITEROWAŁ , MA KŁOPOT SYN Z SYLABIZOWANIEM PROSZĘ O POMOC ZATROSKANY I ZMARTWIONY OJCIEC

dodany: 2013-10-24 22:02:07, przez: HELMUT

Witam! Zastanawiam się, jak ułatwić mojej córce naukę czytania. Ma ona 6 lat, jest ogólnie bardzo dobrze rozwiniętą dziewczynką, zdolności do czytania jednak nie przedstawia jeszcze (?) wcale, choć ćwiczyłyśmy już metodą całościową (nudzi ją), elementy sylabowej. Zastanawiam się, czy dla niej po prostu nie za wcześnie? Ma skrzyżowaną lateralizację: dziecko praworęczne, a lewooczne, lewouszne i lewonożne. Rączka nie była przestawiana, tylko jest naturalnie praworęczna. Dziecko jest bardzo zainteresowane czytaniem, lubi książeczki, a jednak czytanie jest nieprzyswajalne. Zastanawiam się, jak jej jeszcze pomóc.

dodany: 2012-10-26 01:05:04, przez: Izabela

My też mamy dobre doswiadczenia z ukladankami edukacyjnymi, bardzo nam pomogly i corcia byla nimi zainteresowana, cwiczylismy codziennie i efekty byly widoczne. Sa dobre ukladanki "Sy-la-by" adamigo, z których korzystaliśmy.

dodany: 2010-10-28 14:39:52, przez: pedro

Bardzo dziękuję za odpowiedź. Syn już bezbłędnie czyta w książeczkach sylaby z P, M ,B, L jednak nadal je myli, kiedy widzi zapisane na kartce. Zwracam mu uwagę na układ warg, języka podczas wypowiadania głoski i jest troszkę lepiej. Nie wiem czy powinnam ćwiczyć z nim te sylaby, aż je dobrze opanuje i dopiero przejść do następnej książeczki czy jednocześnie utrwalać te "stare" i wprowadzać kolejne? Pozdrawiam.

dodany: 2009-01-20 15:30:06, przez: Moderator pytań

Pani Profesor kupiłam synkowi "piotrusie sylabowe" , zestaw "Szeregi i sekwencje" oraz "Relacje przestrzenne i czasowe" a także "Moje pierwsze sylabki". Ćwiczymy codziennie kilka razy po kilka minut. Efekty jakieś są chociaż, moim zdaniem, niewielkie w porównaniu do włożonej pracy. Jednego razu syn przeczyta wszystkie sylaby bezbłędnie, za pól godziny myli się co chwilę. Odczuwam presję, bo nauczycielka z przedszkola ciągle mówi, że syn nie czyta a ona MUSI wszystkie dzieci czytać nauczyć. Kilka razy słyszałam zarzut, że dziecko nie zna liter. Nie zna bo poznaje sylaby i to pisane wielka literą czyli słowa umieszczonego w książeczce dla sześciolatków nie przeczyta. Dziś nauczycielka powiedziała mężowi, który odbierał dziecko, że będzie wnioskowała o odroczenie obowiązku szkolnego. Czy rzeczywiście w zerówce dziecko musi nauczyć się czytać? Dodam, że jeśli chodzi o matematykę, synek wypada bardzo dobrze (myślenie operacyjne). Ma jednak problemy z koncentracją. Uczęszcza na terapię SI, jest po trzech programach Tomatisa. Przysłała pani Monika

dodany: 2009-01-20 15:30:06, przez: Moderator pytań

[quote:c19f374f4a="Moderator pytań"]Odczuwam presję, bo nauczycielka z przedszkola ciągle mówi, że syn nie czyta a ona MUSI wszystkie dzieci czytać nauczyć. Kilka razy słyszałam zarzut, że dziecko nie zna liter. Nie zna bo poznaje sylaby i to pisane wielka literą czyli słowa umieszczonego w książeczce dla sześciolatków nie przeczyta. Dziś nauczycielka powiedziała mężowi, który odbierał dziecko, że będzie wnioskowała o odroczenie obowiązku szkolnego. Czy rzeczywiście w zerówce dziecko musi nauczyć się czytać? Dodam, że jeśli chodzi o matematykę, synek wypada bardzo dobrze (myślenie operacyjne). Ma jednak problemy z koncentracją. Uczęszcza na terapię SI, jest po trzech programach Tomatisa. Przysłała pani Monika[/quote:c19f374f4a] witam tak mnie zastanowiło czy nauczycielka ma prawo wnioskować o odroczenie? jeśli tak, to jak to ma się do decyzji rodziców że dziecko i tak pójdzie do pierwszej klasy, gdyż rodzic się z taką opinią nauczycielki nie zgadza? i jak to sie ma do tego, że w pierwszej klasie i tak dzieci uczą się czytać? po co ta presja przedszkolanek?

dodany: 2009-01-20 15:30:06, przez: malwid


Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 800 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:

Inne porady w tematyce:

nauka czytania:

Portal czasdzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami? Skorzystaj z naszego newslettera

podaj prawidłowy e-mail
Zobacz co zyskujesz

Dyskusja na Czasie!

Wykupować jednoosobowe sale po porodzie czy leżeć w pokoju z kimś?

Wykupować jednoosobowe sale po porodzie czy leżeć w pokoju z kimś?

Podzielcie się swoimi doświadczeniami z innymi mamami. Zapraszamy do dyskusji...  

Barbie zaprasza!

Większość mam, które jako małe dziewczynki bawiły się lalkami, z pewnością pamięta, ile radości sprawiało im przebieranie i strojenie swoich ulubionych zabawek.  

Nowinki

 Dzieci wiedzą lepiej?

Dzieci wiedzą lepiej?

Szybkie wyjście do sklepu, wrzucenie do koszyka pierwszej z brzegu zabawki i po sprawie. Połowa rodziców sama wybiera prezenty dla swoich pociech, nie pozwala dzieciom współdecydować nawet przy okazji Dnia Dziecka.   
Metody prowadzenia zajęć korekcyjnych w przedszkolu

Metody prowadzenia zajęć korekcyjnych w przedszkolu

Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu wymaga stosowania metody spójnej i zindywidualizowanej.   

Okiem Rodzica

Ćwiczenia na plecy w pozycji stojącej

Ćwiczenia na plecy w pozycji stojącej

Zapraszamy do oglądnięcia materiałów wszystkie przyszłe mamy...  

Okiem CzasDzieci.pl

Tworzymy system pracy z uczniem zdolnym

Tworzymy system pracy z uczniem zdolnym

W dniach 7-9 kwietnia w Krakowie, odbyła się Ogólnopolska konferencja pedagogiczna zorganizowana przez Centrum Młodzieży im. dr H. Jordana w Krakowie wraz z Polskim Stowarzyszeniem Wychowania Pozaszkolnego im. A. Kamińskiego.  

W domu z dzieckiem

Super Mamy w Limango Domowa Akademia Disney uczy Świat dla dziewczynek

Sonda – Czas Dzieci

Co decyduje o wyborze przez Was szkoły językowej dla dziecka?
cena
lokalizacja
warunki lokalowe
rekomendacja znajomych
kompetencje kadry
dodatkowe meteriały dydaktyczne / dostęp do mediateki
metoda stosowana przez szkołę
inne


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2015