2,5 roku córka nie mówi
Witam, zauważyłam u swojej córki dziwne zachowania, lubi nosić przedmioty w rączkach i widać jak np. ma klocki w rączkach czuje się bezpiecznie, po zabraniu ich zaczyna płakać, nie mówi, nie potrafi pokazać palcem przedmiotów jak proszę, aby coś pokazała, ogólnie nie akceptuje nikogo oprócz rodziców, na widok obcej osoby reaguje płaczem. Dlatego nie wiem jak pójść na wizytę do specjalisty, bo wiem że płacz zagłuszy całą moją rozmowę.
Proszę o radę co powinnam na pierwszym miejscu zrobić tzn gdzie się zgłosić, jestem z Białegostoku.
Pytanie przesłała Pani Marta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marto,
zachowania Córeczki są rzeczywiście niepokojące. Trzeba koniecznie rozpocząć stymulację rozwoju mowy, bo to rzecz zasadnicza. Proszę skorzystać z porad w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska" www.konferencje-logopedyczne.pl. Jeśli chodzi o diagnostykę i terapeutów, to najbliżej są specjaliści w Warszawie (strona www.szkolakrakowska.pl)
Terapia:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.arson.pl
2. Ćwiczenia naśladowania (kreślenie linii poziomych i pionowych, rozdzielanie klocków/piłeczek wg koloru i wielkości, układania wzorów z klocków)
3. Zbawy tematyczne - karmienie lalki, usypianie itd.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska