Wymowa R
Witam,
mam 15 lat i mam pewien kłopot, nie wymawiam R. I moje pytanie brzmi tak: czy w tym wieku (15lat) można nauczyć się jeszcze wymawiać tą spółgłoskę? Bo chcę pójść do logopedy. ale nie wiem czy jest jakiś sens...
Dziękuje za pomoc.
Pozdrawiam
Pytanie przesłał Damian

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Damianie,
oczywiście można i w tym wieku nauczyć się prawidłowo wymawiać głoskę "r", tak jak uczymy się artykulacji głosek w innych językach. To będzie wymagało przezwyciężenia dotychczasowego przyzwyczajenie i to jest trudne, a nie samo wywołanie głoski.
Jeśli zastępujesz tę głoskę , głoską "l" lub nie wymawiasz jej wcale - to rzeczywiście warto podjąć taki trud. Czasem braki w artykulacji przeszkadzają w realizowaniu marzeń zawodowych.
Powinieneś ćwiczyć codziennie, sam około 15 minut. Logopeda pokaże Ci tylko sposób wymawiania. Należy rozpocząć od zestawów sylab DRA DRO DRU DRY , nigdy, jak czasem proponują logopedzi od tra tro tru.
Życzę powodzenia
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska