Objawy autyzmu u 20 miesięcznej dziewczynki?
Bardzo proszę o poradę odnośnie mojej bratanicy. Chodzi o to, że
dostrzegam wiele niepokojących rzeczy w jej zachowaniu, ale nie jestem lekarzem i nie chce "wyrokować". Jednak jako ciocia bardzo się martwię i chciałabym uzyskać jakąś radę, wskazówki, co powinnam zrobić. Moja bratanica ma 20 miesięcy i jak do tej pory nie wypowiada ani jednego słowa ani nie potrafi naśladować np.zwierzątek. Nie bawi się zabawkami... Jak już coś chwyci to tylko z tym chodzi, zresztą ciągle jest w ruchu, nigdy nie siedzi i nie skupia się na konkretnej rzeczy. Lubi wpatrywać się w tv i czasem skacze i obija się o łóżko i kręci głową. Nie reaguje na imię i często jak coś do niej mówię to mnie ignoruje. Nie da się jej rozśmieszyć. Nie wskazuje paluszkiem, nie ma takiej naturalnej ciekawości świata... Ciągle słyszę, że ona ma jeszcze czas, że \"zaskoczy\", ale wydaję mi się, że w jej wieku powinna się już komunikować ze światem. Jestem w trudnej sytuacji, bo rodzice nie dopuszczają myśli, że coś mogłoby być nie tak. Ich dziecko już swoje przeszło m.in. miało chorobę kraniostenozę. Bardzo proszę o odpowiedź.
Imię i nazwisko: Ania

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Pani Aniu,
Bez wątpienia obawy dotyczące rozwoju dziecka lepiej rozwiać niż później żałować, że się zaprzepaściło jakieś szanse i straciło czas. To nie jest dobrze, że 20-miesięczne dziecko nie wypowiada ani jednego słowa. Dwulatki powinny mówić prostymi zdaniami, a to już za chwilę. Mała ciekawość poznawcza to też jest niepokojący objaw, tak samo jak brak tendencji do dzielenia uwagi (np. wskazywanie paluszkiem). To co piszę nie znaczy oczywiście, że mała ma autyzm. Niestety nie znaczy też, że nie. Proszę dołożyć starań, by zobaczyli ją specjaliści, pracujący z malutkimi dziećmi (to ostatnie jest bardzo, bardzo ważne - nie każdy potrafi rozpoznać nieprawidłowości w wieku poniemowlęcym, to są szczegóły i trzeba się w tym specjalizować) - psycholog, neurolog, logopeda.
Nie myli się Pani, że najtrudniejsze zadanie stoi przed Panią - przekonać rodziców, że warto.
Trzymam za Panią i malutką kciuki! Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska