3 latek i 7 mies mało mówi
Witam serdecznie, Pani Profesor i błagam o radę ...
Nasz synek ma 3 lata i 7 mies, mówi bardzo mało... wszytko rozumie, każde polecenie jak np. przynieś mleko, łyżeczkę, wyjmij jogurt z lodówki, umyj zęby itp. wykonuje bezbłędnie. Sam korzysta z toalety, jest samodzielny, umie się rozebrać, założyć buty itp. Jest bardzo kontaktowy i otwarty, często się śmieje, zaczepia, chętnie się popisuje, tzn, śpiewa nam, tańczy i bardzo cieszy się kiedy go chwalimy i bijemy brawo. Bardzo lubi dzieci, nie ogląda bajek w TV, za to bardzo chce, by mu czytać. Naśladuje głosy zwierząt, umie się przeżegnać, pokazać gdzie jest stół, okno i cała reszta, gdy się go pytamy. Ale nie mówi tzn. nie nazywa przedmiotów, mówi tatuś, babcia itp., ale to za mało jak na ten wiek. Bardzo dużo powtarza, czasem naprawdę pięknie mu wychodzi. Ślicznie mówi głoski ś,sz,cz, chętnie lepi z ciastoliny, ale sam od siebie nie buduje zdań. Łatwiej mu powtarzać. Nie mam możliwości udania się póki co do specjalisty, bo od trzech miesięcy mieszkamy w Niemczech i cały czas szukam tutaj logopedy polskiego, niestety bezskutecznie. Synek pójdzie za miesiąc do niemieckiego przedszkola i boję się, że już w ogóle zatnie się w tej swojej i tak ubogiej mowie. Dodam jeszcze, że jest praworęczny, raczkował, nigdy nie pił z butelki (był dwa lata karmiony piersią) i nie miał smoczka. Jest niesamowicie sprawny ruchowo, jest też wysoki jak na swój wiek 108 cm. Czy szybki wzrost może hamować mowę? Kiedy pytam go gdzie jest np. lampa pokazuje bezbłędnie, ale gdy pytam co to jest mówi "iti" i tak mówi na wszystko za wyjątkiem tatusia i Bozi ;-) Bardzo proszę o radę, jak możemy mu pomóc i czy Pani książeczki mogę zakupić mieszkając za granicą?
Bardzo dziękuję,
pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na odpowiedź.
Pytanie przesłała Pani Beata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Beato,
to rzeczywiście bardzo trudna sytuacja, bo brak mowy u czterolatka jest przyczyną wielu kłopotów poznawczych (edukacyjnych). Bez mowy nie może wykształcić się myślenie abstrakcyjne, a to będzie miało zasadniczy wpływ na naukę. Jeśli Synek pójdzie do przedszkola Niemieckiego mowa z pewnością nie będzie miała dobrych warunków rozwoju.
Może Pani kupić książki przez Internet, ale trzeba się liczyć z opłatą za przesyłkę.
Zachęcam do skorzystania z programu "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl) oraz z książeczek "Kocham czytać" (www.we.pl).
Proszę pamiętać , że dziecko które nie mówi w trzecim roku zupełnie INACZEJ ROZWIJA SWOJE MYŚLENIE. Dlatego konieczne jest natychmiastowe działanie. Niestety tylko w Austrii i w Szwajcarii mam dobrego polskiego logopedę.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska