Problem z głoskami
Witam bardzo serdecznie. Jestem mamą pięcioletniego chłopczyka urodzonego (5 listopada). Syn w tym roku zaczął chodzić do zerówki i zaczęły się schody. Wychowawca zaproponował nam wizytę u psychologa, dlatego że syn miał problemy z koncentracją, nie nadążał z zadaniami w książce i czasem się zawieszał. Skorzystaliśmy z pomocy psychologa i jesteśmy zadowoleni, syn robi postępy. Pojawił się teraz inny problem, syn nie umie przeliterować wyrazu, słyszy tylko pierwszą głoskę, a pozostałych już nie. Nie bardzo wiem jaką wybrać technikę żeby mu pomóc. Ja próbowałam w taki sposób : podaje np. wyraz LUTY najpierw dzielimy go na sylaby, LU i syn zgaduje głoski a później drugą sylabę TY, ale nie przynosi to żadnych wyników. Syn nie mówi wyraźnie, nie wypowiada R SZ CZ . Proszę podpowiedzieć mi jakim sposobem powinnam ćwiczyć z nim głoski. Czy może powinnam raczej wybrać się do specjalisty?
Bardzo dziękuję za uwagę. Pozdrawiam.
Pytanie przesłała Pani Aleksandra

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aleksandro,
szkoda, że Synek poszedł do zerówki, skoro reforma szkolnictwa została przesunięta, do zerówki powinien był pójść za rok. W grupie dzieci urodzonych wiosną problemy Synka są jeszcze wyraźniejsze.
NIE WOLNO UCZYĆ DZIECI GŁOSKOWANIA I LITEROWANIA, bo to na zawsze zabije ich chęć do czytania. Proszę rozpocząć naukę czytania sylabami. Jest podręcznik dla sześciolatków do klasy pierwszej "Kocham szkołę" - www.wir-wydawnictwo.pl.
Może Pani skorzystać z poradnika "Kocham uczyć czytać" - www.we.pl Aby wypracować prawidłową artykulację głosek sz,ż, cz, dż i r proszę zastosować program "Słucham i uczę się mówić- Trudne głoski" - www.arson.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska