Opózniony rozwój mowy u 4 latka i niechęć do rysowania
Witam! Mam synka w wieku 4lata i 10miesięcy. Syn jest po rozszczepie częściowym podniebienia miękkiego (operacje przeszedł jak miał roczek). Bardzo często chorował na wysiękowe zapalenie ucha, trwało to ok.1,5 roku. Przeszedł obustronny drenaż uszu w 2009 roku. Badania słuchu są prawidłowe. Mówi bardzo mało, pojedyncze słowa, proste zdania typu: mamo daj pić, albo to moje nie ruszaj. Mowa jest mało zrozumiała dla innych. W izolacji potrafi powtórzyć dużo głosek i sylab, ale ma problem z połączeniem ich w wyraz. Ma problem z pionizacją języka jak również z jego ruchomością (tzn. nie potrafi oblizywać się, poruszać nim na boki przy otwartych ustach). Mimo ćwiczeń odnoszę takie wrażenie jakby u niego mózg nie zapisywał położenia języka w jamie ustnej, więc ćwiczenia nie przynoszą efektów. Nie chce również rysować ani malować, jego rysunki są na etapie bazgroł jak uda się go nakłonić do tego. Badanie neurologiczne w normie, badanie psychologiczne wskazuje na niższy niż przeciętny poziom rozwoju umysłowego w zakresie funkcji niewerbalnych. Mowę rozumie, wykonuje proste i złożone polecenia lecz ma problem ze skupieniem uwagi na wykonywanej czynności, bardzo szybko się nudzi i zniechęca. Jest pod opieką logopedy od 2 miesięcy. Proszę powiedzieć co mogę jeszcze zrobić aby mu pomóc, gdzie się udać? Dziękuję
Pytanie przesłała Pani Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Synek ma zaburzenia planowania ruchu, dlatego pojawiają się problemy motoryczne i trudności z połączeniem sylab.
Konieczne są ćwiczenia manualne (A. Bala "Stymulacja prawej i lewej półkuli mózgu" - www.arson.pl). Na początek trzeba pomóc dziecku nakładając na na miękki ołówek nakładkę, lub zastosować grube, trójkątne kredki. Ważna jest także umiejętność naśladowania linii pionowej, poziomej, krzyża, koła i kwadratu. Warto ćwiczyć łączenie kropek - na początek z użyciem pędzla.
Ćwiczenia łączenia sylab można urozmaicić programem słuchowym "Słucham i uczę się mówić- sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl oraz kolorowymi książeczkami z serii "Kocham czytać " - www.we.pl.
Bardzo ważne jest ćwiczenie wszystkich funkcji poznawczych, tak jak pracują logopedzi szkoły krakowskiej. Nie wiem w jakiej części  Polski Pani mieszka - proszę zajrzeć na stronę www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska