Dziecko dwujęzyczne
Serdecznie witam,
jestem nauczycielką jęz.niemieckiego i postanowiłam od małego nauczyć mojego synka tego języka. Dziecko-Jakub ma już 4,5 roku i od małego mówię do niego w jęz.niemieckim a mąż i całe otoczenie w jęz.polskim, bo mieszkamy w Polsce. W ubiegłym roku syn zaczął uczęszczać do przedszkola- 3 lata i oprócz tego zapisałam go na kurs jęz.angielskiego. Problemem jest to, że dziecko jak poszło do przedszkola nie za wiele mówiło, obecnie mówi dużo więcej, nawet pełnymi zdaniami, ale wypowiedzi nie są tak ładne jak innych dzieci, zakres słownictwa jest troszkę mniejszy, bardziej ograniczony.
Czasami bywają sytuacje, że syn chce coś komuś opowiedzieć, i zaczyna się jąkać i ma brak słów, musi zastanowić się, żeby dokończyć opowieść. Nie jest to bardzo częste, ale są takie sytuacje. Pani logopeda z przedszkola twierdzi, że u syna nie ma problemu z mową, ale zakres słownictwa jest ograniczony, porównując do innych dzieci. Co powinniśmy z tym zrobić, w jaki sposób musimy ćwiczyć z synem, aby to jąkanie nie pozostało na cały czas.
Czy są jakieś ćwiczenia, które mogą pomóc w takiej sytuacji?
Dziękuję z góry za odpowiedź.
Pytanie przesłała Pani Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
decydując się na sztuczną dwujęzyczność (j.niemiecki, jak rozumiem, nie jest Pani językiem etnicznym) podjęła Pani decyzję o opóźnionym rozwoju mowy. Wszystkie dzieci dwujęzyczne (nawet te z klasyczną dwujęzycznością) w pierwszych latach mają mniejszy zasób słów w obu językach i nieco wolniej rozwijają gramatykę. To doniesienia z badań prowadzonych w różnych krajach.
W sytuacji trudności Pani zdecydowała o kolejnym języku obcym, dlatego prawdopodobnie pojawiła się niepłynność mowy. Chłopiec poszukuje słów w pamięci, a konieczność przełączenia kodów opóźnia sformułowanie wypowiedzi, mimo iż myśl dziecka została już w jego umyśle sformułowana.
Radzę zrezygnować z j. angielskiego, a rozpocząć naukę j. polskiego jako drugiego (naturalny sposób podczas rozmów ojcem i w przedszkolu + nauka z logopedą programującym język <słownictwo i gramatykę>).
Jako wsparcie może służyć program "Słucham i uczę się mówić-sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl.
Proszę od czasu do czasu, przemówić do dziecka w języku Pani serca (w języku polskim), by dziecko mogło także odebrać w prozodii i słownictwie (zdrobnienia) Pani miłość i czułość. W obcym języku NIGDY mu Pani tego nie ofiaruje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska