Języki obce w przedszkolu
Witam,
Chciałabym poznać Pani zdanie co do zajęć języków obcych w przedszkolu w grupach 3 latków. Czy te zajęcia w jakiś sposób nie zaburzają rozwoju mowy u dzieci, które przecież w przeważającej większości nie mają opanowanego rodzinnego języka.
Jak Pani widzi tzw. obcojęzyczne żłobki/przedszkola, w którym dziecko przez czas pobytu słyszy inny język niż polski ?
Z poważaniem
Pytanie przesłała Pani Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
wyniki badań pokazują, że dzieci, które uczą się języka obcego (tzn. nie dwujęzyczne dzieci) powinny mieć najpierw opanowaną artykulację (system fonetyczno-fonologiczny) oraz system gramatyczny języka etnicznego. Zbyt wczesna nauka języka obcego może mieć negatywny wpływ na pełen opanowanie języka etnicznego (także na naukę czytania i pisania).
Obcojęzyczne żłobki i przedszkola, to jak oddawanie własnego dziecka innym. Najpierw dziecko musi nauczyć się opisywać i rozumieć świat w języku rodziców, także wyrażać uczucia i emocje w języku etnicznym.
Zaburzenie tych relacji ma negatywny wpływ na rozwój intelektualny i proces wychowania i przekazywania wartości.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska