Problemy z głoskowaniem
Dzień dobry, Pani Profesor jestem mamą pierwszoklasisty, siedmiolatka... Syn ma problemy z głoskowaniem... w przypadku trzyzgłoskowych wyrazów raczej daje radę, natomiast w pozostałych powie pierwszą głoskę, a następne zwyczajnie zmyśla. Denerwuje się, buntuje i w domu, gdy chcę Go namówić do ćwiczeń i w szkole, na lekcji, gdy Pani odpytuje. Bardzo chcę mu pomóc, bo widzę, jak to wszystko przeżywa. Jest inteligentny, ma dużą wyobraźnię, jest otwarty ale jednocześnie bardzo wrażliwy. Może nasz problem ma związek z koncentracją? Nudzi się, gdy musi np.kolorować, albo pisać szlaczki. Robi to szybko. Proszę o jakieś wskazówki. Z góry dziękuję, pozdrawiam.
Iwona
Pytanie przesłała Pani Iwona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Iwono,
głoskowanie jest bzdurną, przestarzałą i nieskuteczną metodą nauczania czytania, całkowicie sprzeczną z wynikami współczesnych badań neuroobrazowania mózgu. Proszę powiedzieć Synkowi, że nie musi, nie przejmować się i uczyć go czytania metodą sylabową. Dziecko ma nauczyć się czytać z przyjemnością, by czytać ze zrozumieniem, a nie z płaczem!!! Uczyłam czytać różne dzieci przez 30 lat, zawsze sylabami.
Moja metoda stosowane jest także w międzynarodowej szkole w Lyonie, gdzie dzieci dwujęzyczne uczą się czytać z ogromną radością i pełnym sukcesem. Synek nie może rozpocząć edukacji od stwierdzenia, że czegoś nie potrafi.
Do ćwiczeń ręki proszę wykorzystać program A. Bala "stymulacja lewej i prawej półkuli mózgu" (www.arson.pl)
Jest nowy podręcznik do klasy pierwszej "Kocham szkołę" do nauki czytania sylabami (www.wydawnictwo-wir.com oraz program "Kocham czytać (www.we.pl). Początkowe etapy nauki czytania w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
Proszę także zbadać dziecku lateralizację i poprosić o badanie zagrożenia dysleksją (test www.konferencje-logopedyczne.pl)
Serdecznie pozdrawiam Synka i zapewniam, że nie musi głoskować!
JAgoda Cieszyńska