Dlaczego nie mówi?
Witam,
Od kilku miesięcy szukam pomocy by móc wyjaśnić przyczyny braku mowy u mojego synka ( ma 2 lata i 9 miesięcy). Jasiu bezbłędnie wymawia swoje imię. Mówi "tata","mama","dziadzia", naśladuje zwierzęta. Niestety nie potrafi złożyć zdania. Byliśmy już u psychologa dziecięcego, który nie stwierdził zaburzeń rozwoju (z resztą takich obaw nie miałam, bo Jasiu jest bardzo dobrze rozwinięty ruchowo - zaczął chodzić w wieku 9 miesięcy). Byliśmy także na wizycie u logopedy, ale tam też nie udało nam się nic ustalić - mamy czekać. Kontaktowałam się także telefonicznie z panią, która pracuje z dziećmi z afazją, ale powiedziała mi, że by się nie podjęła analizy Jasia, bo jest za wcześnie. Zaczął chodzić do przedszkola i niestety nie potrafi się porozumieć z nikim. To mnie bardzo martwi.
Jasiu wszystko rozumie i na wszystkie polecenia reaguje nawet te najbardziej skomplikowane. Umie się najeść sam, ubrać i rozebrać. Wszędzie go pełno. Często jednak płacze-nie ma dnia żeby nie płakał. Nie wiem, ale czasami mi się wydaje, że płacze bo nie umie się wysłowić. Nie wiem co robić? I nieustannie szukam odpowiedzi na pytanie dlaczego jeszcze nie mówi? Wszyscy mnie uspokajają, że przyjdzie czas tylko, że on nie przychodzi. Dzieci naszych znajomych już dawno wypowiadają nawet skomplikowane zdania.
Proszę o wskazówki, dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam
Pytanie przesłała Pani Monika z Poznania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
słusznie jest Pani zaniepokojona. Synek powinien już posługiwać się zdaniami i bez pomocy mowa się nie pojawi. Zamiast radzić Pani oczekiwanie na cud specjaliści muszą Pani pomóc. W Poznaniu jest kilka miejsc gdzie logopedzi zaczynają pracować metodą krakowską. W Listopadzie będą w Poznaniu warsztaty poświęcone terapii różnych zaburzeń rozwojowych (brak mowy jest poważnym zaburzeniem rozwoju). Na temat warsztatów informacji udzieli Pani pani Magdalena Gaweł z portalu www.konferencje-logopedyczne.pl . Pani Synek przeżywa głęboką frustrację z powodu braku możliwości komunikacji. To będzie się pogłębiać i wpłynie na rozwój emocjonalny i poznawczy chłopca.
Proszę natychmiast rozpocząć terapię:
1. Program słuchowy - Słucham i uczę się mówić - "Samogłoski i wykrzyknienia" "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl),
2. Stymulacja rozwoju mowy poprzez naukę czytania metodą sylabową. Program "Kocham czytać". Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska