Nauka czytania w 2 klasie
Witam. Mój synek obecnie zacznie naukę w 2 klasie, czyta sylabami, ale bardzo pomału i nie rozumie sensu zdania. Czyta bez zrozumienia. Na początku znał głoski później sylaby. Synek ma również kłopot z opowiedzeniem co widzi na obrazku. jak czyta mylą mu się głoski: d-b, a-e, a-o, n-u. Synek jest podłamany tym, że nie czyta tak jak jego koledzy. Ja też - już nie wiem jak mogę mu pomóc. Jak z nim pracować, jakie książki kupić aby pomóc mu w nauce czytania?
Mam też córkę która ma 5,5 roku (zerówka) nie zna jeszcze głosek ani sylab jak mam pracować z nią nad nauką czytania żeby nie miała takich problemów jak jej brat.
Bardzo dziękuje za pomoc.
Pytanie przesłała Pani Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
To bardzo ważne aby Pani wytłumaczyła Synkowi, że ma problemy z czytaniem, nie dlatego, że nie jest zdolny, ale dlatego, że była zła metoda nauczania. Należy uczyć dzieci czytania sylabami.
Koniecznie trzeba "zdjąć" z dziecka poczucie winy, by nie budowało negatywnego obrazu własnej osoby. Warto sprawdzić, czy Synek nie ma skrzyżowanej lateralizacji (dominacja ręki, oka, ucha i nogi).
Do nauki czytania sylabami może Pani wykorzystać podręcznik przygotowany do nauki metodą Symultaniczno-sekwencyjną - "Kocham szkołę" (www.wir-wydawnictwo.com) lub program: "Moje sylabki" z tego samego wydawnictwa część 4 i 5.
Dla Córeczki polecam program "Kocham czytać" (www.we.pl). Ważne, by nauczyć dziecko czytać sylabami. Tylko taki sposób warunkuje sukces i czytanie ze zrozumieniem. O tym, jak to skutecznie robić można przeczytać na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl (w zakładce "do pobrania" są artykuły na temat symultaniczno-sekwencyjnej nauki nauki czytania a także na temat dysleksji.
Nawet dzieci z dysleksją nauczą się czytać i będą to czynić z przyjemnością pod warunkiem, że metoda będzie oparta o sylabę (tak jak kiedyś było to w Elementarzu Falskiego).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska