2,2-latek nie mowi
Witam Pni Profesor
Mój 2,2 letni synek jest bardzo wesołym aktywnym dzieckiem, wskazuje paluszkiem na rzeczy które chce otrzymać. Uwielbia bawić się z dziećmi nie stroni od nich, ani na placu zabaw ani na ulicy, zaczepia ludzi, reaguje na imię, patrzy w oczy, oddaje uśmiech. Lubi zabawy w chowanego, łaskotki, oddaje buziaki, przesyła buziaki. Czasem tylko jak jest bardzo podniecony lub wie, że ma coś nastąpić macha raczkami. Oprócz tego niepokoi mnie jego zachowanie podczas zakazów reaguje płaczem lub krzykiem, jednak po chwili gdy tłumaczę mu, że tak nie wolno. Przytula się, bardzo dużo mówi, ale w swoim języku, jest to zlepek szeregu samogłosek, zgłosek, dźwięków typu papa ba u,o nie, brrrm brmm, muuu, lew na obrazek lwa, itp. Praktycznie buzia mu się nie zamyka, jednak nie są to prawidłowe słowa. Nie mówi mama ani tata, na pa pa macha raczka, tańczy w rytm muzyki i powtarza rożne czynności. Jest bardzo aktywny ruchowo, potrafi naśladować tańczące dzieci w tv, potrafi bawić się zabawkami. Najbardziej lubi małe samochodziki i uwielbia słuchać bajek i czytać książeczki, ma ich mnóstwo i zna je praktycznie na pamięć. Niekiedy wie co nastąpi na kolejnej stronie, lubi również układać drewniane puzzle z obrazkami - gdy pytam się go, "pokaz gdzie jest krokodyl?", "wskaż paluszkiem gdzie jest krokodyl" lub inna rzecz robi to bez problemu. Jedynym problemem jest brak mowy. On bardzo stara się coś powiedzieć, przychodzi i mówi jednak w swoim języku. Kiedy chcę, aby coś powtórzył to nie chce, śmieje się, bądź ucieka, gdy natomiast nalegam denerwuje się. Proszę o jakiekolwiek wskazówki postępowania, czy powinniśmy udać się z dzieckiem do poradni? Naczytałam się dużo o autyzmie, ale większość objawów oprócz barku mowy nie pasuje do mojego dziecka.
Dziękuję za odpowiedź
Pozdrawiam bardzo serdecznie
Pytanie przesłała Pani Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
wiele zachowań Synka mnie niepokoi. Diagnozę mógłby przeprowadzić ktoś ze Szkoły Krakowskiej w Warszawie, Bydgoszczy lub Krakowie (w tej sprawie proszą o mail na mój prywatny adres).
Proszę rozpocząć stymulację programem słuchowym "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl). Mamy szybkie efekty w stosowaniu tej stymulacji, trzeba jednak pamiętać, że dziecko musi słuchać na granicy wypowiedzi językowych z płytek w słuchawkach.
Aby wyeliminować nadmierną stymulację prawopółkulową oraz ułatwić dziecku nabywanie systemu językowego zalecam:
- całkowitą rezygnację z telewizji,
- wyeliminowanie gier elektronicznych i zabawek dźwiękowych
- wykluczenie z diety słodkich przekąsek i napojów gazowanych, czarnej herbaty (powodują pobudzenie).
- stymulację lewej półkuli mózgu
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska