5-latek zamienia "sz" na "s", "ż" na "z" i 5-latka zamienia "s" na "sz"
Dzień dobry, mam pytanie czy jest to zgodne z normą rozwojową, aby 5-latek zamieniał "sz" na "s" oraz "ż" na "z", lub "s" na "sz"? Kiedy dzieci powinny wymawiać głoskę "sz"? Czy 5-latek może mieszać te głoski? Czasami zdarza się, że dzieci mówią też "cz" zamiast "c".
Z góry dziękuję za odpowiedź,
Zaniepokojona ciocia
Pytanie przesłała Pani Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
tego typu problemy artykulacyjne są zjawiskiem rozwojowym, ale od dzieci w piątym roku życia oczekujemy już prawidłowych artykulacji głosek dziąsłowych (sz, ż, cz, dż, r) przede wszystkim dlatego, że za rok będą musiały zmierzyć się z nauką czytania i pisania. Błędy w wymowie ujawnią się także w piśmie.
Brak różnicowania głosek opozycyjnych (s:sz, c:cz) może wskazywać na problemy ze słuchem fonemowym, a to umieszcza dzieci w grupie ryzyka dysleksji.
Radzę zastosować program "Słucham i uczę się mówić - Trudne głoski (www.arson.pl). Proszę pamiętać, że dzieci powinny słuchać w słuchawkach około 15 min dziennie.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska