Ćwiczenia
Dzień dobry. Jestem mamą 6,5 letniego Kacperka, który właśnie rozpoczyna naukę w pierwszej klasie. Mój syn bardzo późno zaczął mówić (mając skończone 3 lata) i szybko okazało się, że ma z tym problem. A mianowicie długo zamiast litery "k" wymawiał "t", "g" brzmi jak "k", "ś", "ć", "sz", "cz" wciąż stanowią problem. Za to literkę "r" wymawia od początku bez problemu. W przedszkolu miał zajęcia z logopedą, które dużo mu pomogły, ale będąc w kl 0 niestety nie chciał współpracować z nową panią logopedą i bardzo mało ćwiczył. Dodam jeszcze, że Kacper wciąż jest oburęczny ze wskazaniem na leworęczność. Proszę napisać czy ja sama mogłabym mu pomóc i w jakiś ciekawy sposób ćwiczyć z nim mowę?
Pytanie przesłała mama Kacperka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Mamo Kacperka,
nie tylko może Pani pomóc swojemu Synowi, ale musi Pani to zrobić, bo inaczej chłopiec nie poradzi sobie w szkole i na zawsze naznaczy swoją drogę edukacją, w konsekwencji życiową. Do ćwiczeń artykulacji proponuję program "Słucham i uczę się mówić - "Trudne głoski" - www.arson.pl. Kacperek musi słuchać w słuchawkach, codziennie 25 minut.
Warto także wykorzystać program "Kocham czytać" (www.we.pl)- jako stymulację rozwoju mowy i skuteczną naukę czytania. Kacperek MUSI już wybrać dominującą rękę! Jeśli tego uczyni wybieramy sami. Ważna jest informacja o dominacji oka, ucha i nogi.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska