20-miesięczna dziewczynka niewiele mówi, chociaż jest bardzo kontaktowa
Dzień dobry :)
Moja córeczka chociaż wszystko rozumie i potrafi "wytłumaczyć" (prawie lub wcale nie używając słów) otoczeniu (nie tylko najbliższemu), czego potrzebuje, przejawia niewielką potrzebę mówienia.
Jeszcze miesiąc temu mówiła w zasadzie tylko "mama", "baba", "dziadzia", "niania" (Hania), "awe" (Ewa), "nie", "jajo" oraz naśladowała zwierzątka (ale nie wydając umowne dźwięki, tylko naśladując te prawdziwe - np. kogut nie roi "kukuryku", tylko wydaje dźwięk wytwarzany z głębi gardła - bardzo podobny do prawdziwego piania koguta). "Tata" nie mówi, bo go przy niej nie ma.
Wychowuję ją razem z moją mamą, która nas odwiedza często i zostaje na 1-2 tygodnie. W momencie gdy jestem w pracy nad jej rozwojem czuwają nianie - są po pedagogice, miały logopedię i robią różne ćwiczenia - ćwiczą głoski, oblizywanie łyżeczki, płaskiego lizaka itp. Śpiewają, mówią rymowanki, czytają książeczki (córeczka woli obrazki, niż wysłuchiwanie tekstu). Maluch nie ogłada telewizji, czasami słucha piosenek dla dzieci z cd, w tym zawsze kołysanek na dobranoc. Miesiąc temu kupiłam jej Misia Uszatka, bo uwielbia misie, ale widziała może 2 odcinki - nie przesadzamy z telewizją. Teraz chcę kupić Kota Filemona. Dostaje jedzenie w kawałkach do gryzienia. Pije słomką lub z butelki - z kubka się krztusi, ale pracujemy nad tym. Karmiona piersią tylko przez miesiąc (nie mogłam dłużej, chociaż bardzo chciałam). Jest bardzo pogodna, kontaktowa.
Od miesiąca, czyli od pobytu nad morzem zaczyna mówić więcej - "mema" (mewa), "jem", "dam" (również w znaczeniu "daj"), "boby" (bobki), "doda" (Dorota) i kilkanaście innych - codziennie uczy się co najmniej jednego nowego.
Córeczka jest dość chorowita (anginy, zapalenia gardła - minimum 1 x w miesiącu, zazwyczaj 2x. Za nami: laryngolog - lekko powiększony migdał, alergolog - ok, echo serca - ok, usg brzuszka - ok, neurolog - ok, okulista rok temu - ok, ortopeda - za każdym razem ok, jedynie drażnienie podeszwy stopy - zwijała paluszki. Przez kilka miesięcy była lekko usprawniana podczas rehabilitacji NDT-Bobath, ponieważ jako niemowlę była trochę za bardzo napięta i wygięta w jedną stronę, ale to były spotkania rozwojowe, a nie lecznicze. Wtedy byłam pytana o wydawane przez córeczkę dźwięki - terapeuta mówił, że wszystko jest dobrze. Idziemy do immunologa - zalecenie alergologa - słaby wynik IgA). Leczę ją homeopatycznie na te infekcje, ale dopiero od 5 tygodni. Poród naturalny, ciąża i poród bez problemów, 10 punktów Apgar.
Opisałam tak szeroko, bo wszyscy dotychczasowi specjaliści mieli wiele pytań - nie wiem co jest ważne dla Pani.
Moje pytania:
1. Czy to nie za późno i nie za mało? Czytałam, że powinna już składać dwuwyrazowe "zdania".
2. Czy córeczka wymaga jakiegoś specjalnego wsparcia?
Pytanie przesłała Pani Renata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Renato,
córeczka powinna już budować zdania. Rozwój języka wyznacza rozwój myślenia. Dzieci, które do końca drugiego roku życia nie budują zdań rozwijają myślenie obrazowe, a nie logiczne. Dlatego warto stymulować mowę, by stworzyć dziecku możliwości optymalnego rozwoju.
Radzę zastosowanie programu "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl
Ważne, by córeczka słuchała w słuchawkach. Warto także włączyć program "kocham czytać" (www.we.pl), który ułatwia dzieciom spontaniczne naśladowanie artykulacji nowych wyrazów. O początkach nauki mowy poprzez naukę czytania może Pani przeczytać, korzystając z zakładki "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska