Bliźniaki z autyzmem
Witam, jestem mamą 5 letnich chłopców bliźniaków u których w wieku 2 lata i 8 m-cy stwierdzono autyzm. Niestety nie mówią wcale. Pojawia się jedynie "mama", "mumu", "nie", ale w sytuacjach zupełnie nieadekwatnych. Od momentu postawienia diagnozy byli poddani metodzie behawioralnej, opcji, obecnie uczęszczają do terapeutycznego przedszkola dla dzieci z autyzmem. Mają zajęcia z logopedą w domu od 2 lat, zajęcia SI, są po treningu słuchowym Johansena, po którym zauważyłam lepsze rozumienie mowy. Chłopcy wykonują proste polecenia. Jestem już załamana, bo nie wiem co mam robić. Czy jest możliwość postawienia u Pani diagnozy? Jesteśmy z okolic Warszawy
Pytanie przesłała Pani Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
"terapia" behawioralna i "terapia" opcji , które nie stymulują rozwoju mowy, wywołują także zaburzenia zachowania, które w wielu wypadkach uniemożliwiają podejmowanie przez dzieci współpracy na zasadzie naśladownictwa i współdziałania. Oczywiście nie odmawiam Pani spotkania, ale dotychczasowe terpie dziecka były błędne. Dotyczy to również treningu Johansena, który jest treningiem zdolności prawopółkulowych. Jeśli chłopcy zareagowali na stymulację słuchową, to proszę włączyć program językowy "Słucham i uczę się mówić - sylaby i
rzeczowniki" (www.arson.pl). Proszę o kontakt w sprawie terminu diagnozy na mój prywatny adres mailowy. Terminy są niestety odległe, ale w Warszawie pracuje 5
terapeutek szkoły krakowskiej.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska