Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Prawie 4 latek - opóźniony rozwój mowy

Witam, jestem mamą prawie 4 letniego chłopczyka. Synek ma opóźniony rozwój mowy, nie znam przyczyny - słuch jest ok, badanie wstępne u neurologa nie wskazuje potencjalnych uszkodzeń, chodzimy raz w tygodniu do logopedy i psychologa. W domu słuchamy od miesiąca płytek słucham i uczę się mówić - sylaby i rzeczowniki, i zaczęliśmy pracować z książeczkami "Kocham czytać". Jest poprawa, synek zaczął podejmować próby nazywania przedmiotów i czynności, bo wcześniej wyraźnie mówił dosłownie kilka słów, cała gadatliwa reszta była niezrozumiała. Rozpoznaje już wszystkie spółgłoski i większość spółgłosek, z sylabami czyta literę p i m, ale jak próbujemy złożyć z sylab słowo np. palma to synek powtarza prawidłowo sylaby i literę k, a jak powtarzamy całe słowo to wychodzi niezrozumiały twór. Niektóre słowa powtarza prawidłowo, niektóre są dziwolągami np światło to lalau, jak mówi wolno wychodzi oko, jak szybko koko, ale już na koło mówi oło - odwrotnie. Zamówiliśmy jeszcze płytki do słuchania czasowniki.
Bardzo proszę o wskazówki - jak jeszcze możemy mu pomóc? Chodził w tym roku do przedszkola, jest mu tam ciężko, bo jest jedynym niemówiącym dzieckiem. Najgorzej, że tak naprawdę nikt nie określił przyczyny niemówienia naszego synka. W rodzinie mamy dyslektyka, u Michałka ciężko mi określić czy to również wskazuje na dysleksję - jest zdecydowanie prawostronny, układa chętnie i sprawnie puzzle, profilaktycznie próbujemy już rozwijać lewą stronę czytaniem - ale co jeszcze można zrobić? Bardzo proszę o szybka odpowiedź.
Pozdrawiam serdecznie
mama Michałka

Pytanie przesłała Pani Lucyna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Lucyno,
Jeśli po miesiącu jest postęp z pewnością będzie Pani obserwowała dalszy rozwój mowy. Jeśli Michałek nie musi chodzić do przedszkola, byłoby lepiej gdyby nie chodził. Ale oczywiście jeśli nie ma takiej możliwości - trudno, trzeba zwiększyć liczbę dobowej pracy. Można zwiększyć liczbę minut słuchania książeczek (do 25) i wprowadzić ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej (www.konferencje-logopedyczne.pl) oraz układanki lewopółklulowe (też na tej stronie). Puzzle są stymulacją prawej półkuli, niech sobie układa, skoro mu to sprawia radość, ale dla rozwoju mowy to znaczenia nie ma. Na razie proszę się bawić sylabami (różne zwierzątka i auta mogą mówić rożne sylaby) i nie prosić Synka o powtarzanie całych wyrazów, bo wtedy wraca do starej strategii i mówi cokolwiek, by zadowolić rodziców. Proszę się cieszyć z każdej wypowiedzianej sylaby.

 

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: program słuchowy, stymulacja rozwoju mowy, brak mowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

Proszę spróbować z dzieckiem malować palcami, wycinać,lepić plasteliną,śpiewać jego ulubione piosenki.Ważny jest także ruch-gra w piłkę, gimnastyka itp.

dodany: 2015-02-08 16:34:35, przez: Ąlina

martwie się muj 4.5leti synek też malo muwi jest wesołym dzieckiem wszystko rozumie porozumiewa sie z nami po przez swoje znaki które nam pokazuje dużo muwi sylab tylko ma problem ze składaniem niewiem co robić byliśmu u neurologa wszystko jest ok prosze o jakieś wskazówki i pomoc mama kubusia

dodany: 2012-03-13 09:43:12, przez: magda


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć