Jak nalezy pracować?
Jestem nauczycielem w szkole specjalnej. Mam ucznia z Zespołem Downa w wieku 11 lat, który nie mówi. Cały czas ma język na brodzie. Kiedy mu przypominam, to chowa go w jamie ustnej. Porozumiewamy się za pomocą gestów (znanym tylko mnie i rodzicom). Lekarz pediatra zaproponował matce, żeby udała się do chirurga, który utnie kawałek języka. Wtedy nie będzie on na brodzie i może zacznie mówić - to chore. Wiem, że mój uczeń ma żuchwę, język i okolice bardzo wiotkie. Muszę dodać, że rodzice w domu dają mu butelkę i wszystko drobno kroją - pokarm połyka, nie żuje. Uczeń mówi o,a mamama, tatata, naśladuje pociąg, bicie dzwona, próbuje naśladować dźwięki z otoczenia. Uczęszcza do logopedy - wyniki są nikłe. Jak pracować, co należy robić, aby poprawić mowę. Pozdrawiam.
Pytanie przysłał pan Aleksander

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Aleksandrze,
proszę powiedzieć rodzicom ucznia, że jedzenie jest pierwszą funkcją konieczną do uzyskania mowy. Chłopiec musi gryźć marchewkę, jabłko, piętki z chleba. Jeśli będzie używał butelki, nie będzie mówił nigdy. Dla Pana jako dla nauczyciela mogę zaproponować dwie metody. Jedna to pomoc wywołaniu sylab - "Manualne Torowanie głosek" Elżbiety Wianeckiej www.arson.pl oraz tej samej autorki "Słucham i uczę się mówić" także na tej samej stronie. Te pomoce można zamówić na rachunek szkoły, czy ośrodka. Ja sama mam dobre doświadczenie z nauczaniem mowy dzieci z Zespołem Downa, ale były to dzieci młodsze. Pracowałam wówczas wg mojego programu "Kocham czytać" (www.we.pl).
Życzę codziennych, choćby małych sukcesów
Jagoda Cieszyńska