Jąkanie 3 latka
3-letni syn z bliźniaków do tej pory mówił wszystko bez problemu nawet bardzo trudne wyrazy. Jest bardzo nerwowy, o wszystko płacze i wymusza płaczem. Zauważyłam też, że łatwo go przestraszyć. Syn zaczął sie jąkać po tym jak silnie się przestraszył, bardzo się zaniósł płaczem i nie mógł złapać oddechu. Najpierw nie mógł dokończyć zdania, potem zaczynał wyrazy 2 krotnie, teraz czterokortnie, a jak widzi, że nie może powiedzieć rezygnuje w ogóle z mówienia. Teraz nadal płacze i sytuacja się pogarsza, bo rezygnuje z mówienia. Siostra mówi za niego to czego on nie może powiedzieć. Do kogo powinnam się udać i co robić?
Pytanie przesłała Pani Halina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Halino,
należy natychmiast rozpocząć ćwiczenia, aby jąkanie się nie utrwaliło i by uniknąć budowania negatywnego obrazu samego siebie przez dziecko.
1. Codziennie (20 minut, w słuchawkach) program "Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl. Program oparty jest o słuchanie przedłużonych w czasie sylab i powtarzanie.
2. W celu odejścia od sytuacji samodzielnego mówienia - powtarzanie i "Czytanie" sylab - program "Kocham czytać" - www.we.pl . Mówimy - "czytaj", a nie powtarzaj!!!
3. Całkowity zakaz oglądania telewizji i korzystania z komputera.
4. Ograniczenie/całkowite wyeliminowanie słodyczy.
5. Odpowiednia ilość snu i ruchu na świeżym powietrzu
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska