Brak mowy u 2 - latka
Witamy!!
Jesteśmy rodzicami 23 miesięcznego chłopca z diagnozą autystyczną (postawiona w wieku 16 miesięcy). Po kilku miesiącach terapii malec bardzo się poprawił: wskazuje, kontakt wzrokowy bardzo dobry, zawsze uwielbiał inne dzieci, naśladuje, praktyczne zniknęły stymulacje, dobrze się rozwija intelektualnie i motorycznie. Terapeutki mówią, że zachowania autystyczne są u niego trudne do wyłapania. Tylko mowa kuleje. Mówi mama, tata, papa, baba, daj(da), przeczy głową na NIE. Komunikuje się dźwiękowo jeżeli czegoś potrzebuje lub chce nas zawołać. Przeważnie mówi dada albo mama, dada czyli mama daj. Czyli słowo daj zastępuje mu wiele innych. Widać ze chce mówić, ale mu nie wychodzi i się denerwuje. Pani doktor, jesteśmy z Warszawy chcielibyśmy umówić się z panią na wizytę w Krakowie - jeżeli jest to możliwe. Synek jeszcze nie uczęszczana zajęcia logopedyczne w sierpniu kończy 2 latka.
Pozdrawiamy
Pytanie przesłała Pani Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
proszę napisać do mnie prywatny mail lub na forum www.konferencje-logopedyczne.pl podając Pani adres mailowy. Przekaże Pani telefony do terapeutek w Warszawie. Trzeba natychmiast podjąć naukę mowy, bo to ostatnia chwila, by całkowicie wyeliminować zachowania ze spektrum autyzmu. Wszystkie ważne ćwiczenia omówiłam w książce "Wczesna diagnoza i terapia autyzmu. Metoda krakowska" - www.konferencje-logopedyczne.pl, lub w warszawskich księgarniach.
W samodzielnej pracy w domu proszę skorzystać z:
- program słuchowy - "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykryzknienia" "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" Sylaby i rzeczowniki"- Synek musi słuchać w słuchawkach. www.arson.pl
- program wspierania lewej półkuli mózgu - "Szeregi", "Relacje", "Sekwencje" i ćwiczenia pamięci symultanicznej sekwencyjnej www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska