Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Słabowidząca trzylatka

Witam Panią serdecznie,
jestem mamą cudownej dziewczynki - zazwyczaj jest grzeczna, czasem wydaje nam się, że jej reakcje są nieadekwatne do sytuacji, w nowych sytuacjach reaguje histerycznie, nie da się jej w żaden sposób uspokoić. Na placu zabaw do niedawna bała się większości urządzeń. Udało nam się te lęki opanować, choć gdy są trudne dni nadal powracają. Lubi dzieci i nie boi się ich - jednak niepokoi nas problem z nawiązaniem kontaktów. Zadaje pytania i nie czeka na odpowiedź, mówi ogólnie do wszystkich dzieci nie zwracając się do tych konkretnych, recytuje fragmenty książek lub wyuczone zdania, które nie zawsze pasują do sytuacji. Szybko zmienia tematy wypowiedzi, co dodatkowo zaburza komunikację. Ma świetną pamięć, zna kształty, kolory, poznaje litery i cyfry, chociaż się myli to robi to z radością - czasem potrafi wychwytywać swoje błędy, często zadziwia nas swoją dojrzałością - w nowej sytuacji zadziwia nas spokojem i wyrozumiałością (chyba, że działa na odwrót). Rozwój fizyczny ze względu na wzrok na skraju normy, długo uczyła korzystać się z nocnika, a i teraz zdarzają się wpadki. Ma bezsoczewkowość obu oczu po zaćmie wrodzonej. Chcemy ułatwić jej kontakty z innymi i prosimy o poradę jak postępować, aby inni nie mieli takich problemów ze zrozumieniem córeczki. Jak na razie nikt nie daje jej odczuć, że jej nie rozumie, ale my zauważyliśmy spojrzenia rodziców i zdziwienie dzieci. Nie chcemy, aby w przyszłości to doprowadziło do zahamowań w stosunku do ludzi.
Pozdrawiam


Pytanie przesłała Pani Katarzyna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Katarzyno,

niepokoi mnie specyfika rozwoju mowy i szczególne zachowania w kontaktach społecznych. Zalecam konsultację u doświadczonego logopedy. Nie wiem gdzie Pani mieszka, proszę więc zwrócić się na forum www.konferencje-logopedyczne.pl do dr Marty Korendo.

 

W sprawie stymulacji dalszego rozwoju Córeczki - moja rada jest taka:


- wprowadzić program słuchowy - "Słucham i uczę się mówić" - "Deklinacja rzeczownika" i "Przyimki" www.arson.pl

- program rozumienia i zdawania pytać - "Pytam i odpowiadam" www.arson.pl

- program rozumienia emocji innych ludzi - "Powiedz mi co odczuwasz" - www.we.pl
- program budowania wypowiedzi do historyjek obrazkowych - "Kocham mówić" www.we.pl
- program wspierania lewej półkuli mózgu - "Szeregi", "Relacje" "Sekwencje" i ćwiczenia pamięci symultaniczneji sekwencyjnej www.konferencje-logopedyczne.pl
- stymulacja lewej i prawej półkuli mózgu - A. Bala www.arson.p.

 

Serdecznie pozdrawiam

JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

dziękuję za odpowiedź

dodany: 2011-08-02 22:45:11, przez: katarzyna


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć