27 m-cy i praktycznie nic nie mówi
Jestem mama 27 miesięcznego Dawidka; synek rozwija się prawidłowo, zawsze jest radosny, uśmiechnięty, rozumie wszystko, co się do niego mówi, umie pokazać, wykonuje polecenia, nie ma z nim żadnych problemów ani powodów do niepokoju, tylko właśnie ta mowa, a właściwie jej brak! Mówi tylko: mama, tata, nie, tak, sciu (siku), nene (na mleko), bum-bum (na auto), łoł-łoł (na pieska), muu, koko, kaka, tu, tam, to, ka - na młodszą siostrę (Kasia); używa jednak tych wyrazów bardzo niechętnie, najchętniej mówi tylko pierwsze sylaby, np zamiast tata - jest ta, zamiast mama - ma, w ogóle nie próbuje układać choćby najkrótszych zdań, nie chce powtarzać żadnych wyrazów; byłam u pediatry w tej sprawie, ale usłyszałam tylko, ze do 3 lat ma czas, i że chłopcy często tak maja, ze mówią później! Ja jednak bardzo się niepokoje; co mam robić, jak zachęcić go do mówienia? Mieszkam w malej miejscowości w woj.łódzkim i ciężko tutaj o wizytę u specjalisty, ale czuje, ze taka jest konieczna; do kogo się udać w pierwszej kolejności - do logopedy? Dziękuję bardzo za odpowiedz.
Pytanie przesłała Pani Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
słusznie się Pani niepokoi. Synek NIE ROZWIJA SIĘ PRAWIDŁOWO!. Pediatra ocenia jedynie rozwój fizyczny, a nie umysłowy. Dziecko, które do 24. miesięcy życia nie buduje zadań rozwija się nie tylko wolniej, ale INACZEJ. Konieczna jest
natychmiastowa stymulacja rozwoju mowy.
Proszę rozpocząć stymulację:
1. Program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki". CHŁOPIEC MUSI SŁUCHAĆ W SŁUCHAWKACH - codziennie 15 minut (można podzielić na 3 sesje)
2. Wyłączyć wszystkie stymulacje prawopółkulowe (to lewa półkula przetwarza język):
• zakaz oglądania telewizji, komputera
• zakaz zabawy telefonem komórkowym i zabawkami dźwiękowymi
• zakaz słuchania muzyki (można dziecku śpiewać, ale nie piosenki z taśmy)
Wszystkie ćwiczenia stymulujące rozwój funkcji poznawczych znajdzie Pani w J. Cieszyńska, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna" www.we.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska