Chłopczyk 2,9 lat - objawy autyzmu
Szanowna Pani Profesor,
Nasz synek 2,9 lat (mniejszy bliźniak, in vitro) został zdiagnozowany poradni psychologicznej jako autyk. Chcemy potwierdzić tę diagnozę u innych specjalistów (łudzimy się, że to lżejsza postać - synek powtarza po nas różne gesty, kilka jednosylabowych słów, śmieje się i patrzy w oczy uczestnicząc w rodzinnych "zwariowanych" zabawach, ale poza tym nie mówi, nie koncentruje się, zasłania uszy podczas stresu, je tylko kilka potraw). Czy Pani Profesor konsultuje przypadki? Czy w Trójmieście są terapeuci posługujący się Pani metodą? Bardzo proszę o pomoc, z góry dziękuję za odpowiedź.
Pytanie przesłała Pani Paula

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Paulo,
niestety w Trójmieście króluje metoda behawioralna, przed która przestrzegam, bo to zwykła tresura cyrkowych zwierząt.
Rzeczywiście, Synek może mieć tylko objawy ze spektrum autyzmu. Wszystko na temat metody jest w mojej książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska." www.konferencje-logopedyczne.pl
Proszę rozpocząć stymulację języka:
1. Program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki". CHŁOPIEC MUSI SŁUCHAĆ W SŁUCHAWKACH - codziennie 15 minut (można podzielić na 3 sesje). Ta terapia wyeliminuje także nadmierne reakcje na dźwięki.
2. Wyłączyć wszystkie stymulacje prawopółkulowe (to lewa półkula przetwarza język):
• zakaz oglądania telewizji, komputera
• zakaz zabawy telefonem komórkowym i zabawkami dźwiękowymi
• zakaz słuchania muzyki (można dziecku śpiewać, ale nie piosenki z taśmy)
Wszystkie ćwiczenia stymulujące rozwój funkcji poznawczych znajdzie Pani w J.Cieszyńska, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna" www.we.pl
Konsultuję, ale wracam do Polski w połowie września.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńśka