Niechęć 2 latka wobec jednego z kuzynów
Mam dwuletniego synka. Kochane, idealnie dziecko. Odwiedziliśmy kuzynów Jasia 6 lat i Mikołaja 8 lat. Wizyta ma trwać 2 miesiące, jesteśmy już tu miesiąc. Jakub (synek) uwielbia Mikołaja, potrafi się z nim bawić godzinami, Mikołaj może wszystko robić z Jakubem. Natomiast Jaś działa na Jakub jak płachta na byka, jak się tylko zbliża to Jakub krzyczy "nie Jaś", zaczyna machać rękami, tak jak by się odganiał a tym samym bije Jasia rękoma lub wszystkim co ma w ręce. Żadne tłumaczenie, przepraszania, podniesienie głosu, karny jeżyk nie działa. tak w danej chwili Jakub mówi, że rozumie, że źle zrobił, przeprasza. Mija chwilka i znów jak tylko Jaś się zbliży to pojawia się ponownie taka reakcja. Nie wiem czym jest to spowodowane i jak mam temu zaradzić. Proszę o poradę.
Pytanie przesłała Pani Magda

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Magdo,
Opisane przez Panią zachowanie dziecka jest stosunkowo zaskakujące. Rzadko bowiem zdarza się, że dziecko w tak wyraźny sposób akceptuje jedno dziecko i odrzuca inne. Czy jest Pani pewna, że między chłopcami nie doszło do jakiegoś konfliktu?
Nie mniej jednak - nie ma narzędzi, które nauczą dziecko bawić się z kimś kogo ono nie lubi. Taki stan pozostaje nam zaakceptować. Dobrym rozwiązaniem jest jednak wyraźne sygnalizowanie dziecku braku zgody na zachowania agresywne czy też zagrażające uderzeniem jak machanie rękami. Ważne jednak, by Pani za każdym razem reagowała dokładnie w taki sam sposób. Stałość Pani reakcji sprawi, że synek zauważy pewien związek między jednym, a drugim zachowaniem i wyciągnie z niego własne wnioski. Proszę też unikać zbyt długiego moralizowania i wywierania nacisku na chłopca. z drugiej strony polecam proponowanie takich zabaw, w które będą zaangażowani wszyscy chłopcy. Pani może dawać swoim zachowaniem przykład w jaki sposób można bawić się z kuzynem i, że zabawa z nim może być świetnym czasem, np. proszę zaproponować zabawę w której Pani będzie w parze z Jasiem, a Pani synek z Mikołajem. Polecam też książeczki, które dotykają problemu współpracy i wspólnej zabawy. Warto bowiem dziecku nazywać jakie zachowania są w porządku a jakich należy unikać. Warto też, pokazywać co w zamian za to zachowanie zakazane dziecko może zrobić, a co będzie akceptowane przez wszystkich.
Mam nadzieję, że tych kilka drobnych rad pomoże Pani zapanować nad sytuacją. Niestety dokładniejsza analiza byłaby możliwa przy dokładniejszym zbadaniu sytuacji.
Marta P.