Nauka języka obcego dwulatka
Witam, proszę o opinię. Czy można się spodziewać realnych efektów w postaci nauki języka obcego i czy nie przyniesie to ujemnych efektów w procesie opanowywania języka ojczystego, jeżeli dziecko w wieku 2-3 lat będzie co 6-8 tygodni spędzać 2-3 tygodnie w Niemczech, uczęszczając tam do lokalnego przedszkola? Dodam, że synek mając obecnie 26 miesięcy stosunkowo niewiele mówi, niechętnie powtarza słowa, łatwo irytuje się, gdy próbuję go do tego namówić. W Niemczech przebywałby u dziadka, bez rodziców. Obawiam się oczywiście też, jak tak małe dziecko zniesie tego rodzaju rozłąkę z rodzicami.
Pytanie przysłała pani Ludmiła

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ludmiło,
nie ukrawam, że dla dziecka dwuletniego, które nie mówi w języku ojczystym nie jest korzystne mieszanie języków. Państwo rozumiem jesteście Polakami i mieszkacie w Polsce. Przedszkole dla małego dziecka to sytuacja niełatwa, a jeszcze obcy język, brak rodziców, inny dom. Jeśli Państwo nie musicie tego robić, serdecznie odradzam pozostawiane dziecka w Niemczech na tak długi czas. Dla dwulatka 3 tygodnie, to jak 3 miesiące. A właśnie teraz chłopiec potrzebuje Pani troski, miłości i WYCHOWANIA, którego nie da ani dziadek, ani obcojęzyczne przedszkole. Aby zachęcić dziecko do mówienia polecam książeczki "Kocham czytać" (www.we.pl).
Serdecznie pozdrawiam i jeszcze raz proszę o rozważenie całej sytuacji.
Jagoda Cieszyńska