Pięciolatek
Witam, mam ogromny problem. Nie wiem już co mam robić. Mam 5-letniego syna, który ma stwierdzone ADHD, chodzimy regularnie do psychologa oraz psychiatry. Mam być stanowcza, ale to nic nie pomaga. Mój syn jest bardzo agresywny ma napady złości, potrafi rzucać przedmiotami i na nikogo nie zwraca uwagi, liczy się tylko on. Gdy zwracam mu uwagę to udaje, że nie słyszy. Czasami mówię, że dostanie to zaczyna krzyczeć, jakby ktoś mu
naprawdę robił krzywdę. Kiedy go proszę, aby pozostał w pokoju to wraca jak
bumerang, wyżywa się na młodszej siostrze, bije ja, wyzywa. Do dziadków też nie ma żadnego szacunku. Dlatego proszę o jakąś pomoc, co mam z nim zrobić?
Pytanie przesłała Pani Agnieszka

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Agnieszko,
W Polsce nie diagnozuje się ADHD u dzieci poniżej 7 roku życia, więc dziwi mnie postawienie diagnozy. Być może nie jest to ADHD, a inne zaburzenie, którego obraz jest podobny do zespołu nadpobudliwości psychoruchowej. Jeśli jednak diagnoza została postawiona i jest syn pod opieką lekarzy to może warto przedyskutować możliwość podawania leków? Czasem zanim obejmie się dziecko pomocą psychologiczną konieczne jest podanie leków, dzięki którym jest możliwość pracy nad zmianą zachowania. Ponad to chłopiec powinien być objęty terapią długoterminową (indywidualną lub grupową, w zależności od zaleceń psychologa) oraz Pani powinna regularnie uczestniczyć w warsztatach umiejętności wychowawczych organizowanych dla rodziców dzieci z ADHD.
Sugeruję kontakt z placówką, która specjalizuje się w diagnozie i terapii dzieci z ADHD, celem przejrzenia Pani dokumentacji i przygotowania planu terapii dla Państwa.
Pozdrawiam
Dorota Kalinowska