6 latek jeszcze nie mówi
Witam pani Jagodo.
Dziękuje przede wszystkim za serię książeczek - Kocham czytać. Moi chłopcy - 3 i 6 lat bardzo lubią "bawić" się nimi. Ładnie radzą sobie z nauką czytania. Mój starszy syn (skończone 6 lat) bardzo niewiele mówi. Ma swój język, kilka słów poprawnie, a większość bardzo zniekształca - środowisko go nie rozumie. W rozwoju wszystko ok, chociaż jest dzieckiem, które wycofuje się w trudnych dla siebie sytuacjach. Korzystamy z pomocy logopedycznej, przeszedł badania słuchu, foniatrę, laryngologa, EEG..... nikt nie potrafi podać mi przyczyny jego nie mówienia. Za to jest bardzo spostrzegawczy, fantastycznie łączy fakty, pokonuje mnie w grach logicznych i często (z czego nie jestem zadowolona, ale próbuje mnie negować) zachowuje się jak mały dorosły - niektóre gry są dla niego za dziecinne itp. Nie oczekuje od pani rady- cudu jak nauczyć 6 - latka mówić ( bo i tak pomaga nam pani dzięki swoim książeczkom). Chciałabym się tylko dowiedzieć czy zna pani podobne przypadki. Czy dziecko nagle zaczęło mówić w wieku 6 lat? Czy jest możliwe, że gorzej rozwija się ośrodek mowy na rzecz jakiejś innej zdolności? Z góry dziękuję za odpowiedź
Pytanie przysłała pani Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
sześciolatek sam nie zacznie mówić nigdy, konieczny jest program słuchowy. Polecam skuteczny i tani program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl). Na płytach dołączonych do książeczek nagrane są głoski w sylabach. Specjalny program elektroniczny wydłużył czas trwania sylab, co pozwala dziecku wytworzyć prawidłowy wzorzec motoryczny wypowiadania sylab w wyrazach.
Ważne, by dziecko słuchało w słuchawkach i codziennie ok 20 minut. Dzięki temu programowi uruchamia się powtarzanie, które wykorzystujemy podczas czytania sylab w programie :"Kocham czytać".
Serdecznie pozdrawiam także obu chłopców i gorąco namawiam do ćwiczeń
Jagoda Cieszyńska