7 latek z ZD nie mówi
Witam
mój 7 letni syn z ZESPOŁEM DOWNA nie mówi - ma nie zdiagnozowane do końca pomimo ciągłych badan problemy z słuchem, ale generalnie słyszy i właściwie rozumie wszystko co się do niego mówi. Zdaniem nauczyciela ze zwykłego publicznego przedszkola do którego uczęszcza, mieści się intelektualnie w normie. W przedszkolu jest w pełni akceptowany przez dzieci i on również je bardzo lubi.
Niestety nadszedł czas wyboru szkoły - nie wiem którą wybrać? Szkołę dla dzieci niesłyszących i niedosłyszących - gdzie będą dzieci intelektualnie zdrowe tyle że z niedosłuchem, gdzie prawdopodobnie syn nauczył by się migać? Czy szkołę specjalna gdzie jego porozumiewanie było by ograniczone?
Bardzo proszę o odpowiedź
Pytanie przesłała Pani BEATA

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Beato,
trudno jest w tej sytuacji, nie znając dziecka, podejmować decyzję. Dziecko, które nie mówi powinno być zbadane przez psychologa testem niewerbalnym i wówczas będzie można stwierdzić normę intelektualną. Z pewnością nauczyciel przedszkola nie ma do tego uprawnień, ani narzędzia badawczego. W szkole specjalnej dla dzieci z lekkim obniżeniem sprawności intelektualnej mówią, trudno więc sądzić, że pobyt w tej szkole byłby niekorzystny. W szkole dla niesłyszących z pewnością Synka nauczy się migać. Jeśli taki będzie Pani wybór - Pani i cała rodzina musi także opanować kod migowy.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska