Jak uczyć czytać ze zrozumieniem?
Proszę o poradę. Jestem mamą 7letniej Samanty, która chodzi do 1 klasy. Zaczęła mówić późno, w wieku 3,5 roku mówiła szyfrem, ja ją tylko rozumiałam. Normalnie mówiła mama tata,baba. Jesteśmy od tamtego czasu pod opieka logopedy, zrobiła bardzo duże postępy. Lecz teraz czyta jej się trochę ciężko, jak przeczyta zdanie, to nie zawsze potrafi powiedzieć co tam pisało, czasami używa pojedynczego zapamiętanego wyrazu, np;bawi się, ale kto i z kim to już nie pamięta. Musimy czytać raz kolejny, to dopiero w tedy więcej jest w stanie powiedzieć.
Bardzo proszę o pomoc, bo obawiam się, że z powodu słabego czytania, córka może zostać w 1 klasie.
Pytanie przysłała pani Justyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Justyno,
sądzę, że trudności Samanty wynikają ze złej metody nauczania. Aby dziecko rozumiało treść tekstu nie może uczyć się przez głoskowanie, a jedynie sylabami. Polecam książeczki z płytami Elżbiety Wianeckiej "Słucham i uczę się mówić (www.arson.pl) albo moje zeszyty "Kocham czytać" (www.we.pl)
Jeśli córeczka nie nauczy się czytać do wakacji, to sugerowałabym powtórzenie pierwszej klasy. Zawsze warto to zrobić w zerówce, najpóźniej w pierwszej klasie, aby dziecko nie było zmuszone do przeżywania traumy, wynikającej z braku umiejętności czytania. Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy powinny mieć więcej czasu na przygotowanie się do nauki czytania. Jeśli córeczka jest leworęczna lub lewooczna potrzebne są także dodatkowe ćwiczenia.
Serdecznie pozdrawiam.
Jagoda Cieszyńska