Lateralizacja skrzyżowana??
Szanowna Pani Profesor
Moje pytanie dotyczy diagnozy, która otrzymał bratanek (Piotruś ma 4 lata i 8 miesięcy): lateralizacja skrzyżowana (lewe oko, prawa ręka) oraz zagrożenie dysleksją.
W domu wszystkie czynności wykonuje ręką lewą stąd moje zdziwienie. Pani logopeda powiedziała, że podczas badania prawą ręką wykonywał czynności precyzyjne, chociaż w domu i takie wykonuje tez ręką lewą. Nie wiem co o tym myśleć? A drugie pytanie dotyczy "zagrożenia dysleksją"? Co to właściwie oznacza?
Piotruś zaczął chodzić jak miał 17 miesięcy, główkę tez zaczął trzymać później bo ok 5 mc (lekarze uspokajali jednak, że to norma)
Nie lubi i przez to tez nie umie jeździć na rowerze nawet trzykołowym, nie wymawia sz,cz,r, czasami zamiast h mówi f szczególnie na początku wyrazu np. zamiast chwała mówi fała. Niedawno zaczął tez prawidłowo trzymać kredkę. Mimo ze jego mowa jest dosyć niewyraźna zna dużo słów i nieraz zaskakuje otoczenie swoja pomysłowością. Mimo prawie półrocznej pracy z logopedą (pół godziny tygodniowo) nie ma żadnych postępów, a nawet inny logopeda powiedział, że ma źle wywołaną głoskę sz i mimo, że potrafi ją powtórzyć to w mowie naturalnej nie będzie jej wymawiał? Co robić, gdzie się udać i jak ćwiczyć żeby na "zagrożeniu dysleksją" się skończyło???
Z góry dziękuję za jakąkolwiek pomoc.
Pytanie przesłała Pani Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
należy bardzo wnikliwie obserwować ręczność dziecka. Trzeba zbadać także dominację ucha i nogi. Bez wątpienia w tym wieku dziecko powinno mieć wybraną dominację ręki, oka, ucha i nogi.
Brak wyboru dominacji stronnej z pewnością umieszcza dziecko w grupie dzieci zagrożonych dysleksją. Wskazuje na to także opóźniony rozwój motoryki. Niechęć do jazdy na rowerku (ruchy naprzemienne) potwierdza diagnozę.
Pół godzinna terapia raz w tygodniu to jedynie kropla w morzu.
Jeśli chłopczyk nie wymawia głosek dziąsłowych proponuję program "Słucham i uczę się mówić - Trudne głoski" - www.arson.pl oraz Symultaniczno-Sekwencyją Wczesną Naukę Czytania - "Kocham czytać" - www.we.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska