Odmawianie wykonywania poleceń nauczycieli
Niedawno pojawił się dziwny problem: mój syn (II klasa) milczy i nie chce odpowiedzieć na pytanie nauczyciela, bądź odmawia wykonania polecenia, z tym, że dotyczy to np. odmowy pójścia z cała klasa na zajęcia do innego pomieszczenia w szkole, złączenia ławek w klasie żeby przeprowadzi jakieś zajęcia, zabawę, bądź odmawia gry lub ćwiczeń na wf, parę razy wszedł w takich sytuacjach pod ławkę. Fakt, że moje dziecko jest indywidualistą (tak jak my), zamierza zostać naukowcem, typ introwertyka itp, zawsze był nieśmiały i nieufny, ale jak dotąd nie odmawiał wykonywania poleceń! Chodził do przedszkola od 3 roku życia, ma młodszego brata, mamę i tatę, szkoła jest naprawdę fajna (katolicka prywatna), więc o większą dbałość i opiekę dla dzieci chyba trudno byłoby znaleźć. Łamie sobie głowę jakiego argumentu użyć, żeby tak nie robił: że do nauczycieli musi mieć zaufanie, żeby powiedział gdy czegoś nie umie zrobić itp, ale póki co niewiele to daje, zwłaszcza na wf?
Byłabym wdzięczna, być może znajdzie Pani ten właściwy argument, który "zadziała".
Pytanie przesłała Pani Justyna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry Pani Justyno,
Myślę, że pojedyncza rozmowa ani wyselekcjonowane argumenty tu nie zadziałają. Muszą się Państwo trochę nagłowić, by dojść do tego, o co małemu chodzi (a chodzić może o wiele: o sposób formułowania poleceń przez nauczyciela, ton głosu, jakieś lęki synka, które mogą w ogóle nie dotyczyć nauczyciela, pozycję dziecka w grupie rówieśniczej, niechęć do zmiany pomieszczenia lub układu ławek też może mieć rozmaite podłoże itd.). Problem bez wątpienia jest wieloczynnikowy, a syn może nie umieć powiedzieć o co mu chodzi.
Myślę, że Państwu jako osobom mu najbliższym będzie o wiele łatwiej niż komuś ze szkoły dotrzeć do sedna sprawy. By Państwu ułatwić tę drogę polecam lekturę książki A. Faber, E. Mazlish "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły", wyd. Media Rodzina. Wskazówki w niej zawarte nie tylko umożliwią Państwu dowiedzenie się, co małemu chodzi po głowie, ale też wyposażą Państwa w argumenty, które być może zmienią jego nastawienie i reagowanie na polecenia wydawane w szkole.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska