Moje dziecko nie chce się uczyć
Witam serdecznie.
Jestem mamą dziewięcioletniej Julki. Była ona wesołą, lubianą przez rówieśników dziewczynką, aż do momentu kiedy mój mąż dostał pracę za granicą. Julka bardzo cieszyła się z powodu wyjazdu. Chętnie chodziła do nowej szkoły, poznała nowych kolegów i koleżanki. Nagle coś się zmieniło. Julka przestała się uczyć, nie chce chodzić do szkoły, zaczęła kłócić się z koleżankami, a nawet wyzywać je. Ze szkoły wychodzi smutna. Kiedy odrabiamy lekcje nie potrafi się skupić, robi wszystko, żeby się nie uczyć. Przerabiałam już metodę nagród i kar, ale to na nią nie działa.
Bardzo proszę o pomoc.
Mama Julki.
Pytanie przesłała Pani Agnieszka

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
W opisywanym przez Panią mailu brakuje wielu informacji, które mogłyby naświetlić problem i pomogłyby mi zaproponować jakieś doraźne sposoby pomocy. Myślę, że najlepiej byłoby skorzystać z usług psychologa i dokonać diagnozy sytuacji szkolnej i emocjonalnej dziecka. Proszę też pamiętać, że to zachowanie może być reakcją i sygnałem dla Państwa, że dziecku trudno sobie poradzić z nowymi oczekiwaniami. Może mieć też trudności z radzeniem sobie z porażką co w konsekwencji będzie obniżało samoocenę i poczucie pewności siebie. W najgorszej sytuacji może doprowadzić do zaburzeń zachowań społecznych czy też emocjonalnych. W związku z tym nie zwlekałabym dłużej i udała się na konsultację psychologiczną, co gorąco Pani polecam.
Pozdrawiam
Marta Pałuba