2.5 latek z rozszczepieniem wargi i podniebienia
Dzień dobry.
Mój synek ma 2.5l. Jest po zabiegu (wargi i podniebienia). Bardzo niepokoi mnie u niego mały zasób słownictwa. Mówi tylko pojedyncze słowa mama, tata, dziadziu, tam, mniam, Ania, baba, papa, lala potrafi naśladować odgłosy zwierząt. Ogólnie rozumie wszystko co do niego mówię, reaguje na różne dźwięki. Badanie ABR po zabiegu zszycia wargi wykazało niedosłuch przewodzeniowy po 40 dB n HL w prawym i lewym uchu. Po zszyciu podniebienia nie było robionego powtórnego badania. Do logopedy jeździmy co miesiąc. Logopeda jest z niego zadowolona. Problem jest w tym, iż w gabinecie jest innym dzieckiem słucha i próbuje powtarzać co logopeda do niego mówi, siedzi 30 min. przy stoliku. W domu nie mogę go w żaden sposób zachęcić do ćwiczeń. Proszę o poradę. Które pozycje Kocham czytać byłyby wskazane dla mojego dziecka?
Pytanie przesłała Pani Lucyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Lucyno,
niedosłuch Synka jest niewielki i nie będzie miął wpływu na naukę mowy. Dziecko w wieku 2;6 może już pracować przez godzinę z logopedą, bo oprócz ćwiczeń artykulacji i wczesnej nauki czytania konieczne jest prowadzenie wszystkich ćwiczeń ogólnorozwojowych, które dziecko traktuje jak zabawę.
Polecam program "Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl. Warunek skuteczności - dziecko musi słuchać w słuchawkach!
Aby dziecko mogło usłyszeć siebie mówiącego polecam książeczki serii "Kocham czytać" - www.we.pl. Zadaniem dziecka jest powtarzanie i zapamiętywanie sylab. Takie ćwiczenia robimy codziennie 15-20 minut.
Powodzenia.
JAgoda Cieszyńska