Język wychodzący za zęby
Witam Panią
Mam synka prawie 6 letniego. Podczas rozmowy język wychodzi mu za zęby, przez co sepleni. Od pół roku chodzę z nim do logopedy raz w tygodniu.
Niestety nie widzę poprawy. Pani logopeda twierdzi, że na zajęciach syn prawidłowo mówi, a gdy zamykają się drzwi gabinetu zaczyna mówić po swojemu.
Co mam robić? Jakie ćwiczenia z nim wykonywać żeby prawidłowe mówienie weszło mu w nawyk?
Pytanie przesłała Pani Lidia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Lidko,
u sześciolatka nawyk jest silnie utrwalony dlatego w mowie spontanicznej wciąż jeszcze dziecko nie kontroluje ruchów języka. Trzeba zaproponować dziecku zabawę w mówienie z zamkniętymi zębami np. zawsze podczas drogi do przedszkola, lub przez godzinę w domu itp. Koniecznie trzeba do znudzenia przypominać "schowaj język" .
Synek musi mieć też świadomość swojej wymowy i motywację do codziennych ćwiczeń. Taką motywacją bywa szkoła, którą wkrótce rozpocznie. Kiedy prowadziłam zajęcia z dziećmi czytaliśmy sylaby, tak jak ćwiczą aktorzy. Ćwiczenia może Pani znaleźć w książce "Metody wywoływania głosek"  (www.konferencje-logopedyczne.pl)
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska