Wyciąganie nitek + ssanie kciuka
Jesteśmy rodzicami 3 letniego Marka ( w marcu skończy 3 lata). Od
początku, narodzin, ssie paluszki - bardzo nas jednak niepokoi tego
natężenie z równoczesnym wyciąganiem nitek i rozpruwaniem skarpetek,
wyciąganiem nitek z szlafroku, prześcieradeł, ręczników - niekontrolowane
zachowanie. Od pewnego czasu też Marek przestał wołać siku - dając nam
wrażenie, jakby tego nie czuł, że mu się chce, jakby to gdzieś obok niego.
Jak mamy na to reagować ? (sami tez przechodzimy problemy osobiste -
podjęliśmy terapie, co na pewno nie jest bez wpływu). Poza tym Marek
świetnie się rozwija, jest rezolutny, bardzo ładnie i wyraźnie mówi, bawi
się z innymi dziećmi, jest dzieckiem bardzo kontaktowym.
Pytanie przesłała Pani Małgorzata

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Małgorzato,
W mailu sugeruje Pani, że trudność dziecka może mieć związek z sytuacją domową. Wychodzę z założenia, że rodzice są ekspertami własnych dzieci więc jak sądzę ma Pani rację. Cieszę się, że podjęli Państwo własną terapię. W moim odczuciu przyniesie ona zmianę w jakiejś postaci, która również ujawni się w zachowaniu synka. Na ten moment jednak zalecałabym w przypadku wyciągania niteczek i ssania paluszku próbę przekierowywania uwagi dziecka na coś miłego, przyjemnego pozwalającego rozładować ew. napięcie. Proszę się zastanowić co mogłoby być równie atrakcyjne dla pani dziecka i jednocześnie stanowiłoby swoiste ukojenie. Proszę też pamiętać, aby przy próbie zmiany uwagi unikać słowa „przestań” „niewolno”, „tak nie rób” itp. Chodzi o to by pani wykazała się zrozumienie i akceptacją dla dziecka i jego uczuć.
Jeśli chodzi o moczenie, zwyczajnie proszę przejść z tym do porządku dziennego i spróbować zastosować metody które pomogły z pieluszką się pożegnać. Zapraszam też do sięgnięcia do książeczek o nocniku. Proszę pomóc dziecku odkryć znaki, po których może się zorientować że chce zrobić siusiu. Na pewno należy unikać krzyku, oceny, wbijania w poczucie winy i wstydu dziecka. Ten problem warto również przegadać z terapeutą – jakie uczucia i zachowania wywołuje w państwu?
Trzymam kciuki
Marta P.