Strategia czytania serii "Kocham czytać"
Mam kilka pytań odnośnie serii "Kocham czytać".
1. Pierwsze moje pytanie jest takie (nie znalazłam na nie odpowiedzi w
"Kocham uczyć czytać"). Jaką strategię przyjąć przy czytaniu tej serii?
Czy należy czytać wszystkie książeczki po kolei codziennie inną z 17 sztuk i dopiero wrócić do pierwszej? Czy też spędzać z jedną książeczką 2-3 tygodnie i dopiero po opanowaniu wszystkiego przez dziecko wrócić do pierwszej? Czy w tym drugim przypadku dziecko się nie znudzi? Z kolei zastanawiam się, czy czytanie z dzieckiem codziennie innej książeczki i ta 17-dniowa przerwa w czytaniu danej książeczki nie sprawi, że "zapomni", co było w poprzedniej.
2. Córeczka zaczęła 19ty miesiąc. Wypisałam córce wszystkie samogłoski na kartonikach, ale nie powtarza "i", choć rozpoznaje tę sylabę tzn. pokazuje ruch poziomy paluszkiem na ustach, ale nie chce powtórzyć, choć w ciągu dnia czasem mówi sylaby z literką "i". W czym jest problem?
Pytanie przesłał Pan Marcin

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Marcinie
(tak jest podpisany list, choć sądzę, że raczej pisze Mama)
Zasada jest taka, że nie czytamy sylab przed opanowaniem samogłosek. Aby dziecko się nie znudziło warto przygotować różne obrazki, które podpisujemy samogłoskami. Jeśli córeczka nie powtarza samogłoski I w izolacji można skorzystać z programu słuchowego (koszt płytki z książeczką 20 zł) _ "Samogłoski i wykrzyknienia" - www.arson.pl. Istotne by dziecko słuchało w
słuchawkach. To nic dziwnego, że córeczko nie powtarza głoski I w izolacji, nie jest to łatwe, o czym się przekonuję ucząc języka polskiego dzieci dwujęzyczne.
Podczas czytania sylab można przyjąć dwie strategie.
1. Czytać jedną książeczkę każdego dnia, by dziecko się nie nudziło i potem wracać do i powtarzać.
2. Przechodzić do kolejnej po opanowaniu początkowej, ale wówczas trzeba przygotować różne zabawy z sylabami, by dziecko się nie nudziło. (takie ćwiczenia są w zestawach "Moje sylabki" -  www.wir-wydawnictwo-com)
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska